ENTRI JUMAAT : SIFAT2 MAZMUMAH DALAM BLOGGING


Selamat pagi guys!Assalamualaikum dan harap2 korang semua sejahtera hendaknya (fulamak dah macam Dr Izzi Hj Ali beb).Sekejap je dah hari Jumaat kan.Kita pejam pastu celik tau2 kita dah tua dah.Dari dulu takde kedut sekarang dah berkedeut muka (kecualikan saya sebab saya muda remaja.hoho).Saya sekarang kat Sitiawan.Mungkin petang ni akan terus shhot ke Teluk Intan.

Macam biasa memang saya susah nak tulis tips blogging pada hari Jumaat melainkan saya tak makan kismis doa then terlupa itu adalah hari Jumaat.Tadi saja je search2 pasal keagamaan (walaupun sekarang tengah pakai seluar pendek.tapi still tutup aurat ye).So terus taip kat google pasal Sifat Mazmumah.Apa itu sifat mazmumah?Kalau dalam bahasa Melayu ia bermaksud sifat2 tercela.Atau bahasa kasar buruk perangai.hoho...

Apa yang saya baca di MyFynas Sifat-sifat Mazmumah ni adalah lawan kepada sifat-sifat Mahmudah.Ada 10 sifat-sifat mazmumah yang kita kena tau dan cuba untuk elakkan iaitu :

1) GELOJOH KETIKA MAKAN
2) BANYAK BERCAKAP
3) SUKA MARAH-MARAH
4) HASAD DENGKI
5) KEDEKUT DAN BAKHIL
6) BERMEGAH-MEGAH     
7) CINTAKAN DUNIA
8) EGO/SOMBONG
9) BANGGA DIRI
10) GEMARKAN PUJIAN

Mesti korang pelik apahal saya yang terejal ni tetiba bagi kuliah subuhkan.Kenapa?Saya tak boleh nak kasi nasihat eyh?hak3.Takde lah saya timbulkan isu ni sebab saya nak kaitkan semua sifat2 di atas dalam dunia blogging kita sekarang.Banyak di antara kita yang dah tersasar jauh bila kita blogging dan memanggil2 semua sifat2 ni duduk sebalah kita ketika kita blogging.Korang perasan tak?Saya pun tak boleh nak cakap sifat2 ni takde pada saya (yelah sayapun ciptaan ma).

Kalau korang perasan bila kita menulis kadang2 kita tak perasan apa yang kita tulis.Benda ni selalunya ada dalam penulisan mungkin secara sengaja ataupun tak sengaja.Ada jugak di antara kita yang sengaja tulis perkara di atas tapi bila orang cuba betulkan kita coverline cakap itu adalah cara kita saiko readers...What for?Kan senang kalau kita salah then ada orang betulkan kita admit je salah kita then cakap kita akan baiki.Ni seboleh2 nak tunjuk EGO sebesar Titanic.

Ada pulak di antara kita yang suka mendengki dengan pencapaian orang lain.Perlukah macam tu?Sebagai contohnyalah kan dulu kita lebih hebat tapi bila ada orang cantas kita,kita rasa tak senang dan cari jalan macam mana nak jatuhkan orang tu.Yang ni tengah berlaku sekarang (siapa makan keju dia terasa masam ok).Kan bagus kalau dia lebih bagus dari kita kita tanya dia apa yang dia buat sampai dia jadi macam tu.So kita dapat ilmu dia dapat pahala sebab kembangkan ilmu.

Ada pulak yang bila kita mintak ajar je punyalah kedekut.Ilmu simpan dalam sepender je takpun dia anggap dia lah yang mencipta 'blogsphere' ni.Tak boleh lah macam tu.Kita hebat macam manapun ilmu tu tetap bukan milik kita.So tak salah kalau kita share dan maju bersama.Tak perlulah nak bezakan yang dia 'newbie' kita ni 'otai'.Tak ke mana pun benda tu.Dan bila diri tu dah terasa bapak hebat,mulalah mengharapkan pujian dari orang lain.Itu pasal wujudnya perkataan blog sampah.Siapa yang start.Tepuk dada tanya diri sendiri.

Bila dah jadinya benda2 kat atas tadi so kita akan generate perasaan marah dan akan jadi pemarah.Then mulalah nak maki2 orang lain.Rasa tak puas hati mula menguasai hati dan serang balas akan terjadi.Bila dah mula berbalas statement kita tak perasan yang kita akan menjebakkan (betul ke bahasa saya?) semua orang yang membaca.So kat situ tak pasal2 orang lain dapat dosa kering.

Saya rasa cukup lah saya cerita benda ni sebab dah terlalu panjang sangat dah.Saya bukanlah baik sangat ataupun terlampau sempurna sebab saya ada jugak sifat2 ni secara tak sengaja.Sebab tulah muncul entri ni.Tolonglah jangan buat entri pasal Saya cuba tunjuk baik pulak dalam blog korang sebab saya just share je apa yang saya perasan.Buang lah sikap2 tu masa blogging dan mungkin kita akan maju sama2.Selagi kita still ada sifat2 ni maka selagi tulah akan wujud klasifikasi 'otai' & 'newbie' dalam dunia blog.Wassalam...

p/s :
*1* Alamak tercecah lantai pulak lah entri kali ni.
*2* Saya just mengingatkan diri sendiri sebenarnya dan dalam dunia blog ni tiada siapa yang terbagus!
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails