Showing posts with label Bloggers. Show all posts
Showing posts with label Bloggers. Show all posts

PERCINTAAN ONLINE | NUFFNANG PUNCA MEREKA BERPUTIK

PERCINTAAN ONLINE | NUFFNANG PUNCA MEREKA BERPUTIK



Salam guys,
Ok fine saje bukak topik ni sebab saya tengok ramai yang berjaya harungi situasi bercinta online.  Persoalannya sekarang sekuat mana hubungan percintaan online ni?Mungkin ada ramai yang pangkah kenyataan yang cinta online ni kekal lama.  Tapi bagi saya banyak bukti yang percintaan online ni boleh sampai ke jinjang perkahwinan.


BILA EYRIQAZZ MENEGUR

BILA EYRIQAZZ MENEGUR

Salam guys,

Siapa tak kenal dengan nama Eyriqazz betul tak?  Sebut je nama dia semua orang nak tutup blog tak pun buang coding Nuffnang.  Kenapa?  Ces kalau pertanyaan tu yang korang nak tanya maksudnya korang masih belum tau apa maksud blogging.  Sila jangan fikir saya nak bodek dia ye walaupun boleh la saya nak kata yang dia ni 'Sifu' saya dalam blogging ni sebab dia banyak jugak ajar saya pasal cara jadi blogger yang bagus.

Sekarang dia dok sibuk dengan segmen tegur menegur kalau tak silap lah.  jadi dengan selamba saya komen blog dia (selama ni silent readers je.yeke?haha).  Saja je nak buang masa suruh dia komen actually saya dah daoat baca dah apa yang dia nak komen.  Nak tau apa dia tegur :


Panjang beb dia tegur saya.  Anyway thanks lah Eyriqazz sebab komen dan tegur blog ni.  Bukan sennag nak suruh blogger top komen even dia sibukpun still sempat masuk blog cap kentang putar ni.  Apa yang saya boleh jawab ialah tunggu saya dapat hosting.  Akan ku tunjukkan apa itu blogging.haha.. Bukan saya tak nak tulis pasal personal tapi belum ada yang menarik lagi untuk dikongsi mungkin lepas saya jadi menteri ke artis ke boleh lah share pasal perosnal haha...

p/s :

Blog ni memang niat di hati 70% public and 25% Personal lagi 5% merapu haha...

* Nak tau kelebihan Maybankcard?  Saya ada info menarik tentang Maybankcard

PERLUKAH KAU MENJATUHKAN ORANG LAIN UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI

PERLUKAH KAU MENJATUHKAN ORANG LAIN UNTUK KEPENTINGAN SENDIRI

Salam guys,

Sorrylah tajuk entri ni agak macam kasar sikit.  Takde niat nak sound sesiapa mahupun menunding jari atas apa yang terjadi cuma peringatan untuk diri sendiri supaya lebih berhati-hati.  Sebelum saya masuk lebih dalam saya nak mintak maaf kalau penulisan entri ni akan menyebabkan sebahagian besar dari kita menggelupur dan diselubungi sifat marah.  Jangan marah nanti kena jual.  Entri ni saya tujukan pada golongan blogger sebenarnya.

Perasan tak satu benda yang memang semakin lama blogsphere kita semakin kotor.  Ni tolaklah pasal isu klik-klik Nuffnang (macam nak selamatkan diri nampak) sebab tu isu lapuk.  Kita tolak juga isu autoblogwalking.  Apa yang saya perasan ialah ramai antara kita yang menggunakan kelemahan orang lain untuk kepentingan peribadi. Ada beberapa situasi yang saya perasan dah lama.  Meh kita tengok apa isu itu...

1.  Kes Berpakaian Miera Liyana

Ni memang hangat bila Miera Liyana cuba menampilkan kelainan dalam berpakaian (konon nak jadi ET).  Bagi saya ya memang dia salah sebab tak jaga sensitiviti Rakyat Malaysia yang berpegang pada budaya timur atau 1Malaysia.  Itu kesalahan dia tapi sedar tak kita yang ramai antara kita tulis pasal kesilapan dia berpakaian kononnya nak sound dia salah tapi kenapa perlu letak gambar dia siap tunjuk 'angle' lagi.  Readers memang suka dan korang dapat traffik tapi adakah korang fikir itu mengaibkan pihak dia?  Kita letak diri kita sebagai mak bapak dia. Apa perasaan kita?  Kalau yepun kita boleh je tulis entri teguran tanpa letak gambar.  Memanglah gambar itu satu bukti dari wujudnya fitnah tapi itu AIB beb...

2. Kes Video Seks Ketua Pembangkang

Ni satu lagi kes yang tengah hot sekarang.  Bukak lah tv mana-mana memang perkara yang takkan lupa pemberita sebut ialah kes video ni siap tayang kat TV.  Maka ramai blogger yang cuba menangguk di air yang keruh.  Tulis review pasal kes ni dengan satu niat iaitu sedut traffik SERP.  Ni teknik SEO keji lah bagi saya.  Ya memang korang pandai tapi tak eloklah korang gunakan isu ni untuk kepentingan blog korang.  Andai katalah video tu bukan dia.  Adakah korang nak mintak maaf pada dia secara terbuka atas  kesalahan korang sebarkan video tu.  Potong jari lah wey. Kalau video tu adalah dia adakah korang nak tanggung dosa atas dasar memalukan dia?  Sila jawab sendiri. Kalau kita just tulis then bagi komen kita pasal video tu tanpa letak video mungkin satu kesalahan kecil ni siap letak video tu wah besar kuasa kita nak hukum orang.

Alamak terpanjang pulak entri ni.  Saya tak emosi sebab saya bukanlah penyokong PKR mahupun Barisan Nasional.  Saya cuma rakyat Malaysia yang nak hidup aman tanpa peperangan seperti Libya.  Sekali lagi maafkan saya kalau apa yang saya tulis ni membuatkan korang panas.

p/s :

* Cuba kita letakkan diri kita sebagai ahli keluarga yang terlibat.  Apa perasaan kita?

Duit boleh gelapkan hati dan bila hati gelap kita lupa maksud HUKUM.

* Nak tau kelebihan Maybankcard?  Saya ada info menarik tentang Maybankcard

TEMPEK IKLAN NUFFNANG ITU MERUGIKAN

TEMPEK IKLAN NUFFNANG ITU MERUGIKAN



Salam guys,

Dalam seminggu ni isu yang paling hangat ramai blogger yang korang panggil 'otai' dah berhijrah dari Nuffnang pergi ke ads company lain.  Saya dah tak heran dengan situasi ni sebab dulupun depa dah pernah buat macam ni pun. Pindah ads company ni dah sama dah macam ahli politik yang suka-suka pindah parti.  Asal tak puas ati je masuk PKR.haha... Pastu ramai jugak yang tanya saya 'Bean awat ang still dengan Nuffnang?'.  Jawapan saya senang je iaitu 'Duit itu perkara terakhir yang aku nak dalam blogging'.

Actually benda ni semua bergantung pada hati masing-masing.  Lain orang lain persepsi dan lain orang lain kemahuan.  Saya tak nak kutuk ataupun kondem sebab itu hak masing-masing. Tapi biar saya bagitau korang Nuffnang adalah satu syarikat, so bila syarikat mesti ada strategi kan sebab kalau takde strategi macam mana nak untung.

Entri ni bukan saya nak backup nuffnang ataupun apa lah kan. Ramai yang merungut traffik tinggi tapi tak dapat buffered tak dapat advertorial sebab tulah mereka berhijrah.  Ya memang traffik korang tinggi tapi ada korang fikir tak dalam content korang ada tak keyword yang advertiser cari? Contohlah eyh takkan lah blog korang cerita pasal kereta tetiba advertiser barangan kecantikan nak advertise dalam blog korang.  Mestilah dia bagi iklan kalau blog korang ada berkenaan dengan diorang.  Samalah macam iklan TV kalau korang perasan iklan akan keluar mengikut rancangan apa yang ditayangkan.  Takkanlah masa cerita Drama Swasta tetiba iklan minyak kereta keluar dan takkanlah masa raya iklan pasal chrismas lak keluar kan.  Itu adalah lojik advertising punya marketing.

Tengok dah terbukak pulak rahsia pasal nuffnang (so tak payah susah-susah beli ebook rahsia Nuffnang).  Jadi nampak tak kenapa traffik kome tinggi tapi tak dapat buffered. Bukan Nuffnang kedekut cuma kita je yang tak faham konsep advertising.  Ya mungkin kita 'otai' blogging tapi tak semua benda kita tau.  Setakat ni saya rasa saya tak pernah lagi tak dapat buffered so far ada je even satu. So kalau korang tanya saya 'Rugi tak join Nuffnang?' jawapannya 'Ya memang rugi join nuffnang kalau kita tak faham konsep.  Tak guna kita nak komplen sebab benda isu macam ni memang 'Never Ending Story.'

p/s :

Kita boleh bangga diri kita dianggap otai,  tapi adakah panggilan otai itu menandakan kita tahu segala?

* Nak tau kelebihan Maybankcard?  Saya ada info menarik tentang Maybankcard

BLOG REVIEW | SI KATAK PINK

BLOG REVIEW | SI KATAK PINK

Salam guys,

Waduh dah lama rasanya saya tak review blog orang lain sebab kesibukan tahap menteri.  So sebelum skill review blog ni hilang dari kotak memory DDR3 Kingston ni better saya start semula.  Malam ni saya nak review satu blog yang dipunyai oleh adik saya sendiri.  Sampai sekarang saya fikir apasal nick dia Si Katak Pink (gua geli dengan katak beb even nampak ganas).  Mesti ramai yang cakap "Alah nak kasi up adik lah tu".  Ni pun saya review setelah beribu kali dia minta.  Oklah jom start...

Interface :



Dia ni merupakan adik no 2 saya dan dia dah lama ada blog cuma saya saja buat kedekut ilmu tak nak ajar dia.  Sekarang dia dah tau apa yang patut dia buat sebagai seorang blogger even tak nampak dia punya pro lagi.


Komen Bean Moreno :


* Template ringkas, tak sakit mata tapi kalau boleh sila kemaskan lagi aturan.
* Blogger bukan macam myspace sebab blogger lebih pro so tulisan kena nampakkan kita ni faham, apa itu blogging.  Bagi saya tak sesuai kalau guna tulisan 'warna manja gedik'.


* Kedudukan iklan dalam blog itu penting so sila tukar kedudukan itu kalau header letak betul-betul kat header dan kalau sidebar letak kat sidebar sebab itu satu cara dapat buffred earning.


* Ada satu benda yang saya memang anti iaitu autoplay so sebelum saya yang buang baik buang sendiri (pergh gaya samseng plak).  kalau nak letak lagu sila jangan buat autoplay sangat menyakitkan minda.


* Sila manage size gambar sebab kalau gambar tak ngam maka akan 'makan' sidebar.


Mintak maaflah ye even adik pun kena mintak maaf sebab takut kalaulah terasa hati susah plakkan. hak3...


Blog Name : Si Katak Pink
URL : http:/sikatakpink.blogspot.com
Blogger : Fiza Si Katak Pink



p/s :


* Satu review RM5 wahai adikku haha

TIPS : BLOG PERSONAL BOLEH UP KE?

BLOG PERSONAL BOLEH UP KE? | TIPS BLOGGING

Persoalan pada tajuk entri ni.Ramai jugak yang tanya soalan ni sebenarnya.Kalau nak ikutkan akal fikiran dan darah muda saya memang tak dapat nak jawab.Ramai yang cakap,jenis-jenis blog yang boleh up adalah di kalangan blog-blog hiburan, ataupun public blog.Ada pulak yang cakap kalau nak up kan blog senang je tulis je tips dengan tutorial.Ya itu adalah sebab-sebab kenapa blog itu boleh naik.

Jadi persoalannya adakah personal blog tak boleh naik?Betul ke blog-blog yang bergenre (halamak dah macam artikel ROTTW plak) personal ni susah naik?Korang rasa susah ke senang?Jawapannya kalau nak dibuat perbandingan dengan public blog memang susah sikit Personal blog nak lawan sebab personal blog agak kurang keyword.Tetapi jangan terlalu negatif ye.Sebenarnya ada cara yang kita boleh guna untuk jadikan personal blog tu meriah dengan traffik dan orang kenal.

Korang nak tau macam mana kan?Senang je.Kalau sayalah kan saya akan buat macam ni :

1) KAITKAN ENTRI PERSONAL DENGAN READERS

Walaupun kita tulis pasal personal,pasal apa yang kita makan,apa yang kita minum ataupun kita pergi bersiar-siar tak semestinya kita tak boleh kaitkan dengan readers lain.Yelah kalau kita tulis meleret je then readers tak dapat feel macam mana diorang nak baca.Cuba korang bayangkan budak2 AF8 menyanyi lagu sedih tapi kat muka diorang happy then senyum sampai nampak gigi apa yang korang rasa?Ada tak rasa macam nak bagi tendangan gaya pengemis peringkat ke-8?Jadi pandai2 lah eyh.Satu lagi sila wujudkan persoalan dalam entri tersebut.Ada faham?

2) UBAH GAYA PENULISAN

Sebab tu ramai orang2 yang dah berjaya dengan Nuffnang cakap tumpukan pada penulisan dan duit akan datang kemudian.Walaupun kita tulis pasal apa yang kita buat harian tapi gaya korang tulis entri tu best tak mustahil ada yang baca.Tak semua readers baca entri untuk cari info,kadang2 diorang stress bekerja diorang nak jugak baca entri yang santai or kisah hidup orang.Yang lebih menariknya kalau ramai Ahli Mesyuarat Tingkap (AMT) memang keje diorang baca entri personal je.Jadi dengan gaya penulisan yang tak berat mungkin korang boleh attract diorang baca.

3) USHA KEYWORD PANAS

Ni satu teknik yang best.Korang nak buat entri personal dengan keyword panas pun tak jadi masalah tapi kalau boleh elakkan guna bahasa lucah ye.Alim Ulama kata tak berkat.Macam mana korang nak masukkan keyword panas?Simple je tak semestinya korang nak dapat hits pasal AF8 korang kene tulis satu entri AF8.Cuba dalam entri korang selitan sikit perkataan tu.Tengok mesti ada traffik yang drive ke blog korang.sebagai contoh ayat ni :

"hari ni saya pergi ke The Curve tetiba ada seorang mamat ni nak mengorat saya.Muka Hensem macam Iwan AF8 tapi suara memang foul.Taulah saya ni memang cantik macam Adira AF8"

Tu contoh jelah.Korang pandai-pandai lah olah ayat sendiri.Yang penting jangan kutuk--kutuk tak baik ye...

4) BUAT BLOG TU JADI CHAM

Ni bukan nak cerita pasal kumpulan lawak Cham tu.Cham maksudnya campur.Apa,tak pernah dengar?Korang betul-betul bukan mat rempit sejati lah.Ni adalah cara terakhir kalau korang tak nak buat 3 cara di atas.Maksudnya korang pelbagaikan entri dalam blog.Kadang-kadang cerita pasal personal,kadang-kadang buatlah entri open yang mana orang tengah cari or boleh dibincangkan.

Ni jelah yang saya nampak buat masa ni.Nak kasi banyakpun nanti korang muak nak baca.Takut ada pulak yang masuk ICU termuntah sebab baca entri dalam blog ni.Saya ni takde bagus sangatpun cuma sharing apa yang saya nampak dan buat.Terpulang pada korang nak buat ke tak?

p/s :

* Sorry ni entri lama saya modify sikit sebab hari ni agak busy so nak share benda yang dah ada tapi korang malas godeh.hak3...


Sila share entri ni kalau korang rasa patut diketahui orang lain kalau nak menderma tanpa keluarkan duit sila klik ini sebagai tanda support korang atas penulisan saya.

Iklan :
- Dah register Heartbeat?  Sila register sebab income dia lebih laju dari Nuffnang...hak3..
Ada terfikir nak pakai HTC Desire HD?  Mydeal nak kasi free...
- Iphone 4 anda kesunyian? Mai langgan iDigi

TIPS | 5 BENDA YANG PERLU ADA PADA BLOGGER UNTUK SURVIVE


TIPS | 5 BENDA YANG PERLU ADA PADA BLOGGER UNTUK SURVIVE


Enrti kali ni khas untuk diri saya dan semua yang bergelar blogger.Semalam kawan adik saya ada datang ke rumah.Tetiba masa diorang nak balik seorang tiba-tiba tegur saya dan cakap macam pernah nampak saya.Terasa bangga sikitlahkan sebab dia cakap depan family saya termasuk cousin-cousin saya.Rupa-rupanya dia blogger dan pernah nampak saya kat Gatsby Blogger Gath.Ingat dia nak cakap yang muka saya macam Brat Pitt ke kan...hak3..

Dalam dunia ni semua orang boleh jadi blogger.Bukan susahpun.Korang register blog then tulis je apa korang suka korang dah boleh bergelar blogger.Tapi korang rasa berapa lama korang boleh survive?Berapa lama blog korang mampu ada dan dibaca oleh readers.Ataupun paling senang berapa lama korang boleh menulis blog & survive selaku Blogger?Siapa boleh jawap soalan ni.Cuma korang je yang boleh.Entri kali ni saya nak share sikit 5 elemen yang perlu ada pada blogger untuk survive.

1) IDENTITI
Apa yang korang faham pasal identiti dalam blog?Bagi saya ada beberapa elemen yang kita boleh refer untuk kenal identiti penulis contohnya cara penulisan,nick (unik),template blog dan niche blog.Owh semua ni penting sebab tanpa identiti blogger tu takkan diingati beb.Memang sekali masuk je readers dah tak mau masuk lagi sebab lupa.Bila korang ada identiti maka readers tak kan segan nak taip terus url korang tak browser & jadikan rutin.

2) ORIGINALITY
Menulis blog ni macam compose lagu beb.Korang nak entri korang meletup korang kena compose sendirilah.Dulu isu paling syok layan ialah Plagiat.Ramai blogger yang nak naik dan kasi blog diorang popular plagiat entri orang lain.Copy & paste bulat-bulat.Ye memanglah korang boleh cakap ala isu kita boleh ambil sama sebab diapun ambil kat surat khabar.Tapi janganlah sampai nama blogger tu pun korang copy paste.Ayat pun sama.Apa kata korang cuba ambil isu je ayat korang olah sendiri.Lagi bagus kalau korang bikin isu lain.Kat situ baru korang dapat respect dari readers.

3) RESEARCH
Korang ingat ahli makmal je ke buat research.Bloggerpun kena buat research untuk blog.Apa contoh research?Simple je,contohlah Bean Moreno ni blogger baru.Dah tentulah dia tak tau apa kejadahnya SEO.So dia kenalah merayap kat net cari apa itu SEO then cuba kat Suterablogger yang baru ni.Yang paling ok ialah bila korang cuba satu-satu ilmu yang ada dalam net pasal blogging.Korang akan jadi macam Einstein beb!

4) SHARING
Lepas korang dah buat research,dah dapat banyak ilmu dan dah cuba.Mana yang jadi or bagus korang sharelah dengan blogger lain.Tapi kenalah tunjuk bukti yang korang dah buat sebab nanti takut orang cakap korang tipu pulak.Jangalah ada ilmu simpan je tak best sebab ilmu itu perlu dikembangkan.Bila korang dah berjaya sila ingat orang yang memerlukan.Janganlah bila traffik korang dah meletup korang mula nak 'merak' pulak.

5) BERANI
Bab yang ni saya dah tulis dalam entri lepas.Siapa tak tau sila godeh-godeh entri sebelum ni ye jangan malas sangat dan nak suap je.Kalau tak jumpa silalh berani gunakan formspring saya tu.Korang tolong saya dan saya tolong korang.Bak kata pepatah 'Blogger Help Blogger'.Apa yang saya tau saya akan jawab dan jangan takut saya tak makan orang ye.

Oklah cukuplah 5 yang lain korang buatlah research sendiri.Kalau rajin saya akan buat entri cerita satu per satu beserta contoh.Itu kalau rajinlah ye.

p/s :
* Jadi blogger memang best tapi hati,mata,dan telinga kena kental beb!



Sila share entri ni kalau korang rasa patut diketahui orang lain kalau nak menderma tanpa keluarkan duit sila klik ini sebagai tanda support korang atas penulisan saya.

Iklan :
- Dah register Heartbeat?  SIla register sebab income dia lebih laju dari Nuffnang...hak3..
Buat duit dengan Twitter dan Facebook.  Jom Churp sekarang...
- Iphone 4 anda kesunyian? Mai langgan iDigi

BLOG BOLEH MENGAJAR APA ITU KEMATANGAN

BLOG BOLEH MENGAJAR APA ITU KEMATANGAN

Salam guys,

Sebelum saya start entri ni saya ada satu soalan yang perlu korang jawab sendiri dalam hati tak perlu jerit-jerit atau taip entri dan persoalan ni hanya korang je yang boleh jawab sebab even pawang hebat Ngangkung pun belum tentu boleh baca.  Apa sebenarnya niat atau tujuan korang berblog?

Korang rasa-rasalah kan berblog ni hanya tulis then publish sahaja ataupun ada something yang korang dapat dari buat blog ni tak termasuk check yang bakal sampai setiap akhir bulan lepas nilai lebih RM50.  Macam yang saya cakap dalam entri ni, bagi saya blog saya ni mengajar saya erti kematangan.

1. Kematangan Dalam Penulisan

Ni saya rasa semua orang hadapi.  Setiap yang bermula pasti akan belajar.  Kalau kita tengok entri kita pada awal pembabitan kita dalam dunia blog memang kita akan tergelak sebab memang lawak.  Kalau boleh saya nak buat 'remake' je untuk entri-entri lepas sebab cara penulisan memang kelakar dan tak masuk akal.  So ini bermakna semakin banyak kita menulis semakin matang cara penulisan.  Kalau dulu kita menulis memang 'tegak' habis tapi sekarang kita dah ada lenggok oenulisan sendiri.  Betul tak? So dengan berblog kita dapat kematangan dalam penulisan.

2. Kematangan Dalam Kehidupan

Saya tak pasti samada korang ada rasa tak yang ni.  Bagi saya sejak saya berblog tahun 2006 (Suterablogger cuma 2008) saya belajar banyak pasal kehidupan dengan berblog.  Dari blog saya belajar apa itu respect dan apa itu sabar.  Dua benda ni amat penting beb.  Tak kisahlah dalam realiti ataupun maya kalau korang takde dua benda ni memang akan kelam kabut.  Mungkin kalau awal-awal dulu saya blogging saya tak faham dan sikit punya hal pun saya akan melenting tapi lepas dah nampak jalan sebenar maka itu semua saya dah ubah dan dalam kehidupan sebenarpun saya dah jadi sedikit penyabar dan lebih hormat pada orang lain.

3. Kematangan Dalam Persahabatan

First of all thanks to blogger lain yang tau apa itu makna persahabatan dan yang tak membuat andaian buruk pada saya terutama sekali pada Melromeo dan Eyriqazz yang tak putus-putus support saya sampai saya dah paus hati dengan blog ni.  Ni adalah satu sebab event tu penting.  Korang takkan rasa persahabatan itu penting kalau takat tulis dan publish.  dari event juga kita boleh kenal macam-macam perangai sebab dengan hanya membaca dan bertegur dalam facebook kita still tak dapat tau perangai manusia.  Serius saya cakap yang sebelum ni saya susah nak berkawan dengan orang lain sebab sikap kurang percaya.  Tapi dengan berblog saya jumpa ramai orang yang boleh dijadikan 'sahabat'.

Hm, actually saya dah capai kepuasan dalam blog dan pengalaman saya berblog memang best dan tak boleh dapat kat mana-mana.  Jadi even saya stop blogging di entry ni pun saya tak rasa rugi n terima kasih pada semua yang selama ni support sampai saya rasa puas.hak3...

p/s :

* Ramai yang tanya saya apasal entry saya banyak kepada blog tak kepada umum. .. Susah nak jawab tuh... Mungkin salah satu jawapan dia tiada personal things yang nak saya share kan.hak3...

Sila share entri ni kalau korang rasa patut diketahui orang lain kalau nak menderma tanpa keluarkan duit sila klik ini sebagai tanda support korang atas penulisan saya.

Iklan :

- Dah register Heartbeat?  SIla register sebab income dia lebih laju dari Nuffnang...hak3..
Buat duit dengan Twitter dan Facebook.  Jom Churp sekarang...

RINDU PADA 3 SITUASI SEMASA BERBLOG

RINDU PADA 3 SITUASI SEMASA BERBLOG

Salam guys,

Soalan pertama yang saya nak tanya.  Dah berapa lamo korang berblog?  Mungkin ada di antara kita yang dah bertahun-tahun menulis blog dan boleh dikategorikan sebagai 'blogger otai' (sakit telinga dengar!).Yang berblog bertahun-tahun mesti dah dapat hasil dan yang paling penting mesti ada lalui beberapa situasi yang korang memang suka.Bagi saya Bean Moreno yang boleh dianggapkan seorang blogger cap kentang putar ni saya rindu nak pi balik 3 situasi yang telah saya lalui sepanjang saya berblog.

1. Situasi Pertama : Ketika Mula-mula Bertapak Dalam Maya - 2008

Masa ni bila saya dah register je Suterablogger dengan google tanpa bayar satu sen pun (tak termasuk internet 4MB yang kongsi bayar di rumah sewa).  Masa ni saya berblog hanya sebab nak belajar.  Nak tau apa perasaan jadi seorang blogger.Tapi disebabkan ilmu time tu agak cetek so bedal jelah.  Best tak best itu lain cerita.  Tapi nasib baik saya terjumpa dengan satu beberapa orang kawan yang sampai sekarang ngam iaitu Puan Capa, Cikhelena, Cik Yann, Wiseman, PJ Selamba, dan Karipap.Masa ni memang best.Tiada tekanan.Apa yang best setiap malam kami lepak chat kat conference room YM bincang apa yang kami nak tulis dalam blog.  So tidak pernah ada perkataan kering idea.

2. Situasi Kedua : Ketika First Time Buat Gath - 2010

Masa ni saya tak kenal ramai blogger.Yang saya kenalpun dak-dak yang pergi Astro Beyond Blogger Night.  Dengan paksaan untuk keluarkan keberanian saya cuba atur satu gath dengan Cikhelena.  Apa yang bestnya ramai yang support walaupun event tu hanya dianjurkan oleh seorang blogger tahap ayam ni.  Yang paling best penampilan Melromeo, Rina Salleh dan Eyriqazz.  Tak sangka beb diorang nak datang.Tak lupa Aus, CLP, Deydeq, Fateha, Kak Tash dan ramai lagi (kalau nak mention memang ramai).

3. Situasi Ketiga : Samsung Corby Event - 2010

Ni event ketiga saya dengan Nuffnang.  Dan seperti yang korang tau team saya menang hadiah duit dan team Eyriqazz menang Corby.  Siot team diorang main tipu...hak3...Apa yang menarik sangat event ni sampai saya jadi rindu.Pertama saya satu team dengan Huai Bin & Audrey.  Yang kedua ialah event ni berjaya menggabungkan komuniti malay blogger dan juga chinese blogger.  Dalam event ni kitorang bekerjasama tak kira warna kulit kalau ada blogger negro pun  kena unite as one team.  Memang syok.  Siapa kata Nuffnang racist?

Pergh tetiba je saya boleh teringat pasal benda yang dah lepas.Tapi kalau lah boleh ubah balik masa memang saya nak jadi macam dulu.  Dulu tiada erti kata 'aku hebat', tiada maksud 'Diva dalam kamus blogging kami.  Kami cuma inginkan persahabatan erat sahaja.  Tapi sekarang kalau kita asyik tunduk maka ramai blogger yang akan aim dan ambil kesempatan atas ketatasusilaan kita.  Fuh letih...

p/s :

* Cuba share apa pulak keadaan atau situasi yang korang rindu masa blogging...

APA AKAN JADI BILA BLOGGER VS BLOGGER

APA AKAN JADI BILA BLOGGER VS BLOGGER



Salam guys,

Still tak biasa tengok template baru ni.  Tak tau apa slacknya so kalau korang ada ternampak apa-apa yang patut diubah jangan malu-malu tegur.  Jangan takut saya tak kisah kalau korang komen beserta bukti.  Jangan main tembak tanpa kemukakan bukti sebab kalau macam tu kat mahkamahpun korang belum tentu boleh menang.

Ok kita sambung topik entri ni.  Hari ni nak berkongsi apa yang kita mesti jumpa punya kes macam ni iaitu blogger vs blogger.  Kalau nak ikutkan jadi blogger ni kita boleh kelasifikasikan sama macam jadi penyanyi rap. Setiap dari kita mesti akan face di mana ada je blogger yang tak puas hati dengan apa yang kita tulis.  So bile bertelagah pendapat maka akan berlakunya 'VS'.  Benda ni dah banyak kali jadi pada saya sendiri.  Ada yang memang blogger lain carihal dan ada jugak sebab saya terlalu emo.hak3... Biasalah manusia diciptakan dengan amarah.

Korang perasan tak bila blogger vs blogger apa akan terjadi.  Disebabkan saya pernah alami benda ni maka saya nak share something yang saya tak tau korang perasan atau tidak.

1. Berbalas Entri

Wow bila terjadinya blogger vs blogger maka kita akan dapat lihat blogger berbalas entri macam berbalas pantun.  Satu kes akan berjaya melahirkan beberapa entri yang sangat kreatif.  Blogger akan cuba membuktikan diri dia betul di dalam entri.  Kalau boleh setiap entri akan beserta penjelasan yang hebat.hak3...

2. Traffik Yang Tinggi

Bila tercetusnya blogger vs blogger maka traffik akan mencanak naik.  Ini akan jadi lebih efektif bila blogger yang terlibat letak link.  Dan ikut research yang saya buat ramai blogger yang akan masuk blog kalau ada kes 'VS' ni.  Kadang-kadang blogger yang tak pernah masuk blog tu pun ada menyinggah just nak jadi kepochi.  So kalau korang nak traffik tinggi korang boleh buat satu situation blogger vs blogger.hak3...

3. Komen

Komen pun satu benda yang akan meningkat bila situasi ni berlaku.  Kalau situasi tu melibatkan blogger yang femes dan blogger cap ayam (macam saya) maka blogger cap ayam tu akan jadi femes sekelip mata even blog dia sebelum tu UV cuma 20 je sehari.  Lepas tu komen yang korang dapat memang akan melambung umpama saham kat wallstreet.  Kalau korang blogger femes pulak maka ada ramailah yang akan keluar komen memuji korang padahal nak attention je hak3... Selain tu korang akan nampak ramai blogger yang sibuk dok komen padahal dia tak tau apa kes sebenarnya dan orang yang dia kutuk itu kawan dia.hahaha...

4. Blogger Batu Api

Ini sure akan terjadi beb.  Bila dua blogger bergaduh maka akan ada orang ketiga di dalam scenario pergolakan tersebut.  Masuk blog A kutuk blog B dan masuk blog B kutuk blog A.  Saya pun tak tau apa tujuan diorang buat macam ni.  Apa lah salahnya tolong damaikan ni tak lagi kasi orang terbakar je.  Kalau takat drop komen boleh consider lagi ni siap buat entri.

5. Munculnya Annon
Bila wujudnya situasi macam ni maka yang paling best ialah blogger-blogger yang bernaung dalam persatuan annon-annon hebat semalaya.  Diorang agak pantang denganbenda-benda ni dan diorang lah yang paling alert.  Samada diorang guna nama blogger yang gaduh takpun 'anon' untuk mengomen.  Diorang akan bantai kow-kow bagi sampaikan mungkin blogger tu tutup blog kalau takde psyco yang kuat.

Oklah bagi saya dalam blogging ni kita kena faham kenapa kita blogging.  Tak salah kita nak tegur pasal entri orang lain tapi ada cara dia bukan main tembak menonong je beb.  Memang masing-masing ada pendapat tapi kita kena jugak ambil kira perasaan orang lain.

p/s :

* Untuk pengetahuan korang entri ni ialah draft dan saya baru publish dan baru saya tau yang ada situasi Blogger vs Blogger masa saya edit entri ni.  Adakah suratan atau kebetulan?
 

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails