KepALa...LeADeR...PemIMpIn...AbANg...!!!

Ha... saya kembali dengan post yang agak ntah apa2 ntah(itu bagi orang yang IQ nye kurang 160)...saje je test korang...kalau korang rase xbest korang xbukak blog saya kan...

xtau kenapa hati nih idea datang mencurah2...tgh bawak kete tadi saya terpk nak tulis je post ni...sebenarnye dah lame tapi ku tahan jebat (dialog sudin)...Bende ni sebenarnye ade kat mane2...dalam keluarga,opis,"persatuan",mahupun kelab2 yang tertubuh di serata dunia...

Setiap pertubuhan,"persatuan",dan organisasi mesti ade punye bende nih...bende yang dipanggil kepala/ketua...(tapi dalam organisasi jahat dipanggil Tailo)...Ketua memang diperlukan dalam organisasi sebab die akan lead budak2 bawah untuk buat kerja...tanpa kepala or ketua orgaisasi an sempurna n xkan boleh buat kerja...Sepanjang korang hidup,apa persepsi korang kat ketua korang???Oklah straight to the point...Di sini saya nak tunjuk ada 3 jenis ketua(yang pernah saya jumpe...xtaula korang plak...) :

1) Kepala Dua Hala

- hahaha...kenapa saya kate ade kepala dua hala...kepala dua hala ni die memerintah atas dasar dua hala...maknanya sebelum die bagi arahan die dah pk arahan tuh baik untuk die n baik untuk orang bawahan...ketua yang macam ni die akan trima kritikan orang bawahan dulu sebelum buat sesuatu...die xkan main order saja macam kat pejabat pos tuh order pc...haha...Ketua yang macam nih susah beb nak dapat,sebab nak jadi mcm ni memang susah...Dalam situasi mcm nih die boleh marah kite n kite boleh tegur die klau die salah...Sebab dia akan pk even die ketuapun die tetap manusia n akan buat salah(yelakan manusia kan ciptaan Allah yang xsempurna dan akan membuat kesilapan)....

2) Kepala Satu Hala (Diktator)

- Pergh ketua yang macam ni susah giler beb...Die tau apa yang die suruh kne buat...xkire apapun jadi cakap die jek yang betul...

"Mana boleh beb macam ni...Ko bukn tuhan nak perfect...kopun bukan Nabi Muhammad yang maksum...so jgnla anggap diri ko tu hebat"

Yela buat keputusan ikut tekak sendiri...kite yang buat die dapat nama apa cer???Lu pun sama macam gua ma...MANUSIA...so apa2pun jgnla sedap ati je turun arahan(sape yang faham2 la eyh)...Yang xpuas atinye kite dah penat2 buat keje,penat2 ikut arahan last2 kene maki then die yang dapat nama...ade ke patut..hahaha...

"Ini tidak adil...Ini pemerintahan diktator...Hitler pun dengar cakap askar die tau!!!"

3) Kepala Satu Hala (Pak Turut)

- Maksudnya asyik menurut n ikut cakap orang bawahan..(kene buli)...ketua macam ni pun xbleh pkai sebab apa2hal die akan babitkan kite...contohnya kalau projek jatuh so kite akan jadi mangsa perasaan bersalah sebab semua idea kite...pastuh asyik2 nak mengharap kite sampai bini die nak beranakpun tel kite n mintak pendapat kite(senang cite otak beku or pemalas)...

So ni jela rase ketua yang pernah saya jumpe...xtaula korang kan...Dlu masa saya skinhead saya xpercaya pada ketua...n aku xberpegang pada arahan ketua...hahaha...dan lagi satu Quality of leadership tuh dah xde pada ramai orang...kalau nak pegi ar kursus beb...

p/s :

- Sape2 yang tergolong dalam kepala no 2 or 3 tolong angkat tangan...hahaha...sape nak ngaku kan...tapi saya tau ade sebab saya dah jumpe orang tuh...

- Sape yang nak jadi ketua/kepala/leader/pemimpin tolong la pastikan korang ade quality of leadership...tolong la lindung orang2 bawahan kalau nak diri anda di"respect" macam saya.(xdela...sape la yang respect saya)

- Sape2 yang berpuas hati dengan post ni yang rase nak bersemuka bawak datang jela...Gua xtakut...hahahaha...

- Habis je saya tulis post ni bermakna saya dah xde apa2 jawatan dalam apa2 "organisasi" xkira yang jahat ataupun baik...(kecuali ketua keluarga) sebab saya rase saya xlayak untuk pimpin sesiapapun kecuali keluarga saya n tunang saya yang saya sayang tuh...So tolong luputkan apa saja "panggilan hadapan" saya...So lu pk la sendiri yek...hahahaha..... TERBANG... Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails