SITELINK UNTUK BLOG | INTRO

SITELINK UNTUK BLOG | INTRO

Salam guys,

Kalau tak silap saya ada pernah tunjuk kat korang rupa bendtuk sitelink dalam blog kan.  Bagi yang tak baca ataupun terlepas baca (macam mana boleh terlepas?) boleh ushar kat entri ini.  Disebabkan entri tu ramai yang request suruh saya reveal pasal sitelink google ni (apa korang ingat saya berkhidmat untuk Google eyh?).  Tapi takpe sharing punya pasal saya akan kongsi pasal sitelink ni.

Apa itu Sitelink :

Sitelink ni kalau ikut bahasa Bean Moreno ialah hyperlink (text yang boleh diklik untuk ke laman seteusnya) yang diberi oleh google kepada web owner untuk memudahkan user navigate pages dalam web tersebut.

Faham tak? Kalau still tak faham saya tunjuk gambarajah plak :





Ni yang terbaru.  Sebelum ni sitelink ni just archive sahaja tapi sekarang dah ada direct sitelink yang membolehkan korang terus ke entri. Amacam syok tak?


Kegunaan Sitelink :


1. Cara Psyco Readers 


Dengan sitelink readers akan terpegun dengan site yang ber'sitelink'.  Tak percaya.  Ok masa saya tulis pasal blog ni dah bersitelink berapa ramai yang nak tau?  Jadi itu bukti yang kita terpegun bila ternampak atau terdengar perkataan sitelink.


2. Tambah Traffik


Bila dah terpegun maka readers akan dengan selambanya klik sitelink tersebut.  Itu satu kalau 2, 3, 1000 ke mana tau kan.  So kewujudan sitelink ni akan membantu peningkatan traffik satu web itu lebih-lebih lagi kalau sitelink yang terkeluar tu berinfo.


3. Satu Batu Loncatan 


Ok simple je benda ni.  Korang blogger dah tentu ada hati nak job betul tak?  Ada tak rasa nak jadi macam redmummy ke Ariffshah ke?  Selain pagerank sitelink pun boleh tolong korang tarik advertiser untuk invest kat blog korang.  Ni satu lagi rahsia nak berjaya dalam advertising.  Kalau web or blog korang nampak professional ataupun ada element profesionalime maka advertiser takkan kedekut dengan iklan.  Tak payah korang cari diorang akan cari korang.


Tengok kan dah terkeluar lagi rahsia.  Saya ni memang tak boleh simpan rahsia langsung lah.  Anyway hope korang manfaatkanlah keceluparan mulut saya ini untuk kebaikan korang.  Tak salah kalau sama-sama maju.  Kalau nak tau cara dapat sitelink tunggu next entri sebab saya tengah buat research lagi pasal benda ni.  Tengah try kat blog lain haha...  Thank pada Bro Anarm atas tips.


p/s :


* Nak berjaya dalam blogging tak mudah,  SABAR itu memainkan peranan untuk menonjol.


* Nak tau kelebihan Maybankcard?  Saya ada info menarik tentang Maybankcard
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails