TUTORIAL | PENGENALAN ADOBE LIGHTROOM 3

TUTORIAL | PENGENALAN ADOBE LIGHTROOM 3

Salam guys,

Ni adalah rentetan entri software editing yang patut korang cuba, lepas publish ramai yang tanya saya macam mana nak guna Adobe Lightroom3.  Yang paling best tanya mana nak download.  Kalau bab tutorial tu rasanya no problem tapi kalau bab download software tu agak berat sebab sayapun mintak pada kawan saya.  Yelah apa guna kawan kalau tak boleh bagi software pada saya sedangkan kat rumah pasang Unify. So kalau korang nak boleh mintak pada beliau.

Lightroom 3 merupakan satu Photo Editing Software yang tengah hot sekarang ni.  Kalau nak ikutkan ramai photographer yang guna termasuk kawan saya yang introduce benda ni kat saya.  Sebelum ni saya memang suka guna Photoshop tapi bila kawan saya bagitau yang Lightroom lebih mudah so saya cuba.  Ok jom kita pi tengok benda basic yang perlu korang tau dalam Lightroom ni.




Ok saya terangkan mengikut nombor ye guys,  Ni adalah function penting yang mana korang patut master sebab kalau yang ni korang tak faham maka memang gambar korang tak boleh nak di'edit'.


1. Library
- Yang ni adalah tab di mana korang nak import dan export gambar korang.


2. Develop
- Tab ni adalah yang terpenting di mana tempat korang luahkan kreativiti korang maksudnya tab ni adalah tempat korang edit gambar.


Ok jom kita masuk ke tab Library yang mana tempat korang nak pilih gambar.


3. Navigator
- Function ni adalah untuk korang tengok gambar yang korang pilih mengikut ratio yang korang suka.


4. Library Filter
- Kat sini korang boleh tengok gambar korang secara jelas.  Korang boleh besarkan gambar ikut tekak korang.


5. Import Export
- Kat sini tempat korang boleh import dan export gambar korang.  Pastikan korang set tempat korang nak export sebab kalau tak menjajar korang nak cari gambar yang dah edit.


5 (6). Catalog
- Function ni korang boleh guna untuk buat catalog gambar


Ok dengan tutorial ni korang pi godeh-godeh dulu apa yang patut.  Next tutorial saya akan share macam mana nak guna Lightroom 3 ni.  Actually bagi siapa yang dah biasa guna Lightroom version lama maka korang tak perlu risau sebab bezanya tak banyak.


* Ilmu kena bagi sikit-sikit sebab kalau bagi semua panjanglah jadinya entri ni


Iklan :


- Dah join Heartbeat?  Ada contest dengan hadiah menarik sekarang.
- Nak pakai Macbook Percuma? Cepat-cepat anda masih berpeluang.

Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails