TIPS | 5 BENDA YANG PERLU ADA PADA BLOGGER UNTUK SURVIVE


TIPS | 5 BENDA YANG PERLU ADA PADA BLOGGER UNTUK SURVIVE


Enrti kali ni khas untuk diri saya dan semua yang bergelar blogger.Semalam kawan adik saya ada datang ke rumah.Tetiba masa diorang nak balik seorang tiba-tiba tegur saya dan cakap macam pernah nampak saya.Terasa bangga sikitlahkan sebab dia cakap depan family saya termasuk cousin-cousin saya.Rupa-rupanya dia blogger dan pernah nampak saya kat Gatsby Blogger Gath.Ingat dia nak cakap yang muka saya macam Brat Pitt ke kan...hak3..

Dalam dunia ni semua orang boleh jadi blogger.Bukan susahpun.Korang register blog then tulis je apa korang suka korang dah boleh bergelar blogger.Tapi korang rasa berapa lama korang boleh survive?Berapa lama blog korang mampu ada dan dibaca oleh readers.Ataupun paling senang berapa lama korang boleh menulis blog & survive selaku Blogger?Siapa boleh jawap soalan ni.Cuma korang je yang boleh.Entri kali ni saya nak share sikit 5 elemen yang perlu ada pada blogger untuk survive.

1) IDENTITI
Apa yang korang faham pasal identiti dalam blog?Bagi saya ada beberapa elemen yang kita boleh refer untuk kenal identiti penulis contohnya cara penulisan,nick (unik),template blog dan niche blog.Owh semua ni penting sebab tanpa identiti blogger tu takkan diingati beb.Memang sekali masuk je readers dah tak mau masuk lagi sebab lupa.Bila korang ada identiti maka readers tak kan segan nak taip terus url korang tak browser & jadikan rutin.

2) ORIGINALITY
Menulis blog ni macam compose lagu beb.Korang nak entri korang meletup korang kena compose sendirilah.Dulu isu paling syok layan ialah Plagiat.Ramai blogger yang nak naik dan kasi blog diorang popular plagiat entri orang lain.Copy & paste bulat-bulat.Ye memanglah korang boleh cakap ala isu kita boleh ambil sama sebab diapun ambil kat surat khabar.Tapi janganlah sampai nama blogger tu pun korang copy paste.Ayat pun sama.Apa kata korang cuba ambil isu je ayat korang olah sendiri.Lagi bagus kalau korang bikin isu lain.Kat situ baru korang dapat respect dari readers.

3) RESEARCH
Korang ingat ahli makmal je ke buat research.Bloggerpun kena buat research untuk blog.Apa contoh research?Simple je,contohlah Bean Moreno ni blogger baru.Dah tentulah dia tak tau apa kejadahnya SEO.So dia kenalah merayap kat net cari apa itu SEO then cuba kat Suterablogger yang baru ni.Yang paling ok ialah bila korang cuba satu-satu ilmu yang ada dalam net pasal blogging.Korang akan jadi macam Einstein beb!

4) SHARING
Lepas korang dah buat research,dah dapat banyak ilmu dan dah cuba.Mana yang jadi or bagus korang sharelah dengan blogger lain.Tapi kenalah tunjuk bukti yang korang dah buat sebab nanti takut orang cakap korang tipu pulak.Jangalah ada ilmu simpan je tak best sebab ilmu itu perlu dikembangkan.Bila korang dah berjaya sila ingat orang yang memerlukan.Janganlah bila traffik korang dah meletup korang mula nak 'merak' pulak.

5) BERANI
Bab yang ni saya dah tulis dalam entri lepas.Siapa tak tau sila godeh-godeh entri sebelum ni ye jangan malas sangat dan nak suap je.Kalau tak jumpa silalh berani gunakan formspring saya tu.Korang tolong saya dan saya tolong korang.Bak kata pepatah 'Blogger Help Blogger'.Apa yang saya tau saya akan jawab dan jangan takut saya tak makan orang ye.

Oklah cukuplah 5 yang lain korang buatlah research sendiri.Kalau rajin saya akan buat entri cerita satu per satu beserta contoh.Itu kalau rajinlah ye.

p/s :
* Jadi blogger memang best tapi hati,mata,dan telinga kena kental beb!



Sila share entri ni kalau korang rasa patut diketahui orang lain kalau nak menderma tanpa keluarkan duit sila klik ini sebagai tanda support korang atas penulisan saya.

Iklan :
- Dah register Heartbeat?  SIla register sebab income dia lebih laju dari Nuffnang...hak3..
Buat duit dengan Twitter dan Facebook.  Jom Churp sekarang...
- Iphone 4 anda kesunyian? Mai langgan iDigi

Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails