MACAM MANA DARI BLOGSPOT NAK PAKAI DOMAIN SENDIRI


TIPS - MACAM MANA DARI BLOGSPOT NAK TUKAR DOMAIN SENDIRI

Yeay!Saya dah kat Teluk Intan dah ni.Kenapa saya suka hati?Sebab bila tengok schedule yang ada nama Teluk Intan maka bermakna itu adalah hentian outlet terakhir yang perlu saya lalui.So esok boleh la saya main 'kawin-kawin' dengan aiensepet (ooops ni hal orang dewasa ye.kanak2 bawah 21 sila abaikan).Malam ni mungkin akan pergi ambil gambar sekeliling Teluk Intan sebab blog lagi satu dah bersawang.

Oklah kita sambung topik kat atas.Saya ada dapat dua 'Formspring' dari cik annon yang baik.Yelah biasa annon boleh kita spesifikasi sebagai penjahat siber sebab asyik kondem blog orang je kan.Tapi kali ni annon ni bertindak sebagai pemberi pahala kepada Bean Moreno.Kenapa?Sebab dia tanya ilmu so bila saya sebarkan ilmu saya dapat pahala (sembahyang cukup tak bean?).

Sekarang saya reveal apa yang patut korang buat selaku pengguna blogspot tapi nak berdomainkan dot com.Bukan nak tunjuk pandai lah kan.But juts share sebab saya ada ternampak satu kesalahan yang dilakukan blogger bila tukar domain sendiri.

1) SILA PILIH DOMIAN YANG SENANG ORANG INGAT

Yang ni memang selalu orang bikin silap dan mungkin tak perasan.Biasanya kalau nak pilih domain biar ringkas dan unik.Bila ringkas dan unik maka orang akan senang ingat.Bila orang senang ingat maka diorang akan datang.saya bagi contoh eyh...

Buayasarawak.com
Bujangsenang.com

Pada hakikatnya memanglah sama panjang perkataan nya.Tapi 'wording' dia yang membezakan domain tu bakal berkuasa di maya.Sebab buaya sarawak tu susah nak sebut.Kalau bujang senang orang dah memang awal2 lagi ingat lagi satu nama tu memang top dan lagend.So itu dah boleh membuatkan nama blog korang naik.Korang nampak tak perbezaan.

2) BELI DOMAIN

Apa?FREE!!korang ni nak benda free je eyh.Masuk tandas pun RM1 tau kat Low Yatt.Alah kalau korang memang minat apa salahnya invest sikit.Tak percaya tanya Matjoe berbaloi tak invest kat dot com.Setahun RM29.90.Kalau tak silap harga dah naik sikit dah.Korang boleh dapatkan domain yang available kat netkl.com ataupun datakl.com.Kalau tanya yang mana bagus saya tak boleh nak bagi pandangan sebab saya guna Godaddy dan setakat ni Godaddy tak mengecewakan saya.

3) SETTING BLOGAPOT

Yang ni agak penting ye sebab kalau korang salah setting maka domain korang akan terbengkalai.So pastikan setting betul.Setting dia lebih kurang macam ni :

1- Login blogspot
2- Setting
3- Switch to Custom Domain
4- Kat ruang Your Domain : www.bujangsenag.com (ni contoh jelah)
5- Jangan lupa 'tick' "Redirect {domain}.com to www.{domain}.com"



6- Tunggu untuk domian tu bergerak cargas

Oklah saya rasa itu je yang penting.So selamat mencuba eyh.Saya nak pergi melepak dulu....

p/s :
- Mungkin saya akan export blog ni ke wordpress tapi mungkin dalam dua bulan lagi.
- Ingat nak cover buat gambar cun2 since cc ni just ada paint je maka terimalah ye...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails