TIPS : ALAMAK!!! PICASSA AKU DAH FULL


Selamat pagi guys,rajin betul Bean Moreno pagi2 dah up satu entry (fulamak puji diri sendiri marah pulak Sendra kat aku nanti).Kat hotel takde surau sebab ni hotel Cina so nak solat saya kena mengembara ke alam lain (berjalan kaki) untuk ke masjid.Memamng jauh la tapi saya anggap tu senaman pagi walaupun Bean Moreno memang seorang yang kurang bersenam (sebab tu badan 'tough').Hari ni saya di Gerik tapi selepas saya 'settle' tugas kat sini dan tangkap ramai penjenayah saya akan berhijrah ke Kuala Kangsar pulak.

Oklah just a 'short update on blogging tips'.Apa yang korang tau pasal picture storage (yang ni just untuk pengguna blogspot ye, wordpress sila abaikan).Selama ni macam mana korang letak gambar2 dalam blog?Apa!tak pernah letak gambar?Patutlah blog korang bosan.UTakdela just kidding.Utuk pengetahuan korang gambar tu adalah satu 'element' yang perlu ada dalam blog sebab itu daya penarik.Lagi banyak gambar ia akan melambatkan 'process' orang untuk bertapa kat blog korang.

Biasanya 'blogspot user' akan store gambar kat dalam storage yang google sediakan iaitu picassa kan.Senang just klik2 je gambar korang dah terpampang kat draft entry.Korang rasa sampai bila2 ke korang dapat 'store' kat Picassa.Kita selalu terlepas pandang satu benda.Kita main store je kat dalam blog gambar2 tu tanpa fikir storage tu ada 'limit' dia.Memanglah kita guna blogspot tak payah nak risau pasal bandwidth sebab tu semua urusan google.Kita guna blogspot pun diorang dah kira ok sebab dapat 'revenue'.

Benda ni saya alami sendiri.Mungkin kalau korang baru je start blogging sebulan dua korang takkan rasa apa2.Yelah paling banyakpun dua gambar satu entry (melainkan korang buat photoblog kan).Tapi kalau korang dah bertahun2 blogging korang akan alami satu situasi di mana tiba2 je korang tak boleh nak upload gambar pergi blog korang yang hebat tu.So korang akan buntu.Ok meh sini Bean Moreno cerita sikit.Simple je sebenarnya apa kata lepas baca entri ni korang ubah sikit cara blogging iaitu guna picture storage luar.Sebagai contoh saya bagi dua je :

PHOTOBUCKET :


Ni salah satu photo storage yang korang boleh guna.Ruangan yang dia provide pun agak besar.Biasanya yang guna photobucket ni adalah kalangan photographer dan store gambar2 kahwin client dia untuk buat promo bisnes diorang.Yang best siap ada stats viewer beb.So korang boleh tau yang gambar korang tu berkualiti ataupun tak.Kalau gambar yang korang ambil dari blog lain tu jangan pulak nak berlagak kalau dapat view lebih ye.

SHAREAPIC :

                                                      
Konsep dia sama je macam photobucket just kelebihan dia kita boleh earn duit sikitlah kalau ada viewer.Korang kalau dengar duit je laju eyh.Ok kiraan dia 1000 view bersamaan 20 sen.So kalau korang korang rasa gambar korang akan banyak viewer sialah register kat shareapic.Dan macam biasalah kalau korang just amibil gambar dari blog orang lain sila jangan berlagak kalau dapat earning bamyak ye.

Harus diingatkan bahawa kedua2 service ini adalah FREE dan ada limit jugak.Kalau korang nak yang unlimited silalah buat server sendiri ye.Boleh simoan sampai mati.Oklah Bean Moreno nak siap2 pergi sarapan.Nanti saya update lagi.

p/s :
*1* Adus rindunya kat aiensepet padahal baru sehari tak jumpa
*2* Jom Blogger Gerik sarap sesama!!!
*3* Saya dah guna kedua2 service ni untuk Photoblog Bean Moreno.Memang best...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails