ADAKAH BLOG AGGREGATOR MEMBANTU BLOGGER | BLOGGING

ADAKAH BLOG AGGREGATOR MEMBANTU BLOGGER | BLOGGING

Selamat malam semua,still lagi selsema dan terasa macam nak demam.Harap-harap tak demam sebab kalau demam itu adalah petanda tak baik bagi pesakit TB macam saya (85% sembuh ye).Last month saya ada buat check up dan keadaan saya semakin pulih ye.Jadi harap-harap korang boleh doakan saya bebas dari TB ye sebab saya dah tak larat nak telan 12 biji ubat satu hari.



Sekarang saya nak cerita atau senang cakap share pasal blog aggregator.Apa yang korang tau pasal Blog aggregator?Bagi saya simple je blog aggregator ni satu 'port' yang mana tersimpannya Feed blog-blog.Kalau nak bahasa senang faham tempat korang ping entry blog korang.Agak-agak korang faham tak apa yang saya nak terangkan.Kalau tak faham sial rujuk Google ye sebab saya boleh terangkan ikut apa yang saya faham je.Contoh yang paling hot zaman-zaman saya belajar ping blog ialah 'Geng Blogger' (ntah mano poie den pun tak tahu).


Apa fungsi Blog Aggregator.Dia boleh diumpamakan seperti aligator yang mencari mangsa.So bila korang gunakan Blog Aggregator maka lepas korang ping korang just tunggu je mangsa untuk baca entri korang.Bila feed blog korang dah masuk selepas ping maka akan terciptalah trafik.Ye ke?Traffik akan datang dua cara iaitu :


1) User yang surf Blog Aggregator tu
2) Orang search kat Google


Mesti korang agak pelik dengan yang no 2 tu kan.Untuk lebih faham korang sama kan jelah Blog Aggregator ni dengan Blog Directory.Fungsi dia agak sama je.Bila orang search kat google maka data-data feed yang tersimpan dalam Blog Aggregator ni akan terkeluar.Sebagai contoh korang usha gambar bawah ni :




Sekarang korang faham tak apa itu Blog Aggregator?Kalau tak faham susah lah siap gambar saya bagi.Tapi kalau tak faham korang kena test sendirilah.Contoh Blog Aggregator yang tengah hot sekarang :


1) Blogged.my
2) Ozbloggers
3) Nuffnang Innit
4) Selangorblogger
5) Pingler
6) Totalping


Rasa cukup 6 jelah.Kang bagi banyak-banyak termuntah korang nak ping entri.Actually lagi banyak lagi bagus.Tapi terpulanglahkan.Oopps lupa plak kalau korang hantu facebook ada lagi tempat mana korang boleh ping blog iaitu :


1) KELAB BLOGGER
2) KELAB BLOGGER TEGAR
3) SELANGOR BLOGGER


Jalan dah bagi,carapun dah tau so kira korang dah cukup pandai.Kalau still tak gunakan itu bukan masalah saya tapi masalah korang sebab malas.Tapi sebelum apa-apa kan saya ada persoalan yang tercetus dan mungkin otai-otai boleh jawab iaitu benarkah blog aggregator ini dapat membantu blogger menjana traffik?



blog aggregator

p/s :

* Dulu just guna Gengblogger untuk pingentry je...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails