3 FAKTA PASAL BLOGGER (PART 1)

FAKTA PASAL BLOGGER (PART 1)

Salam guys,

Dah dua hari tak update blog ni.Haripun actually malas nak update sebab still penat.Saya pun tak tau even penat akal masih berpusing 180 kuasa kuda dan memaksa jari menaip.Chewah siap bermadah-madah bagai.Adakah Bean Moreno dilanda cinta?OOOoops...

Dalam dua tahun saya up kan blog ni macam-macam yang dah saya alami dan saya nampak dalam blogsphere Malaysia.Lagi beberapa hari genap 2 tahun usia blog ni(tak termasuk blog-blog yang dah bungkus).Mesti ada yang tanya kenapa blog lama bungkus?Jawapannya simple sebab dulu buat blog tnapa ilmu dan tiada guru.Main 'bo' je dengan harapan boleh dapat Alexa ranking bawah 100K.hak3...

Entri kali ni saya nak share beberapa fact yang ada dalam blogsphere atau senang cakap sikap-sikap yang pasti ada dalam diri seorang blogger termasuk blogger picisan benci Israel macam saya.hak3...Tapi sebelum tu saya mintak maaf kalau entri kali ni ada yang menyinggung perasaan blogger-blogger lain.Saya takde niat nak perli ataupun sound just nak share benda yang saya sendiri buat dulu.So 3 Fakta Pasal Blogger yang korang mesti pernah jumpa :

1. Kebanyakan Blogger Menulis Sebab Traffik Bukan Minat

Ok yang ni masa dulu-dulu saya sendiri pun terjebak dengan penyakit ni.Memang susah nak lari sebab mind set setiap blogger ialah tulis nak traffik.Melz jenuh brainwash saya tapi saya buat dek je sebab masa tu kepuasan saya berblogging ialah bila dapat traffik juta-juta (tipu je ye traffik saya tak lebih 1.5K).So bila berblog hanya tumpu pada traffik otak kita akan tepi dengan perkataan traffik dan akan produce satu entri yang menampakkan niat suci murni kita itu.hoho...Penulisan jika dibayangi traffik memang akan jadi ntah hape-hape.Serius saya cakap dan bila korang baca sekali lagi korang mesti rasa nak delete je entri tu.hak3...

2. Budaya Kumpul Follower

Ya memang betul follower tu faktor psikologi dalam berblog.Tapi harus diingatkan psikologi ye dan psikologi ni selalunya hanya membawa kepada alam fantasi Repunzel.Kenapa?Simple je korang dok sibuk masuk blog orang then follow pastu ajak orang follow balik.Adakah dengan budaya follow memfollow ni korang dapat benefit.Ces!Jangan mimpilah weyh.Budaya ni akan bagi mood blogging korang jatuh ke laut beb.Banyak blog saya blogwalk dan saya tengok follower ratus juta tapi traffik dan pageview tak sampai 200.Owh please lah korang kena ingat bila korang dah tekan button follow tu tugas korang ialah membaca entri diorang.

3. Ikut Style Blogging Blogger Lain

Yang ni sayapun pernah buat.Bila tengok entry orang ni best so kita tiru style diorang konon nya dapat curi readers diorang.Owh tolong lah takkan jadi beb.Dalam blogging korang kena tau Unique Content will Attract Readers.Itu Keyword yang patut kita tau.Selagi kita tak faham maka kita akan down beb.Percayalah cakap saya.Kita takkan boleh berjaya dengan meniru tau.

Alamak masa tak cukup.So saya buat ni dulu mungkin minggu depan saya sambung ye.Itupun kalau saya ingat.hehe...Kalau saya tak ingat sila tweet ataupun tulis kat Wall Facebook ye.hoho...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails