ASAS MENGGUNAKAN TWITTER PART 3

ASAS MENGGUNAKAN TWITTER PART 3

Selamat malam,

Malam ni kita pergi dalam sikit tentang ilmu Twitter.Amacam berguna tak ilmu yang saya share ngan korang.Malam ni mungkin tutorial agak pendek iaitu Dua Tanda Penting dalam Penggunaan Twitter.Kalau korang tau apa tande yang biasanya digunakan oleh user (alamak ni bahasa TRON ni) Twitter untuk berhubung?

1) Tanda Pertama - @

Tanda ni memang biasa korang nampak kan terutama sekali bila tima korang nak panggil nick orang tu.Saya bagi contoh macam ni :

Saya tweet Hellioz.So saya kena letak @Hellioz666 atau command dia macam ni @ :



Maka bila Hellioz nak reply dia akan tekan reply then @BeanMoreno akan muncul.Sila refer Asas Menggunakan Twitter 1 untuk gambaran lebih jelas.Maka jawapan Hellioz666 ialah :




So korang bolehlah anggap tanda @ itu ialah tanda untuk korang seru pen'Twitter' yang sorang lagi.Senang je kan.


2) Tanda Kedua - #


Tanda ni sekarang memang dah berleluasa.Sikit-sikit kita akan letak tanda # walaupun #sakitperut.Actually benda ni dah ada time zaman-zaman MiRC lagi.# bermakna room untuk communicate.Dalam Twitter # jugak boleh dikatakan sebagai trending.Ok saya bagi contoh ye :




Kenapa saya samakan # itu dengan room chat MiRC?Sebabnya bila kita klik pada #TunetalkRTW maka result apa sahaja tweet tentang #tunetalkRTW akan appear.




Nampak tak apa kegunaan synbol ni?Kalau kat USA symbol # ni amat penting sebab orang yang mencari kerjapun akan menggunakan tanda ni untuk usha kerja kosong.


Hopefully korang faham dengan penerangan ni.Mungkin most of blogger dah gempak dengan permainan Twitter so anggap sabagai satu revision.Hak3...


p/s :


* teringat dulu zaman MiRC saya chat kat #mamak siap dapat awek lagi...DI Twitter bila lagi?hak3...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails