ASAS MENGGUNAKAN TWITTER PART 1

ASAS MENGGUNAKAN TWITTER PART 1



Salam hari Ahad Guys,

Persoalan pertama ialah apakah itu twitter?Kalau tanya saya Twitter ialah satu jenis social media yang function dia sama je macam facebook yang berfungsi sebagai network antara insan.fuh!Ayat profesoor plak...Atau paling senang kita amik ayat Nokia iaitu 'Connecting People'.


Kalau nak ikutkan ramai yang dah tau macam mana nak guna twitter ni betul tak?Sayapun sebenarnya baru je dalam bidang pen'twitter'an ni baru dalam setahun dan apa yang saya nampak ramai blogger yang suka bertweet.Mula-mula saya pelik kenapa blogger lebih prefer untuk guna twitter berbanding guna Facebook.Adakah kerana ramai artis guna twitter ataupun sebab Dato Seri Tony Fernandez ada twitter.Lepas saya guna baru saya tau ia lebih mudah dan simple.Selain tu banyak peluang-peluang untuk buat duit online dalam twitter berbanding Facebook yang kebanyakkannya SCAM.


Ok jom masuk balik pada landasan iaitu Function Asas Menggunakan Twitter.Korang rasa apa basic function yang korang tak tau?Sebelum saya teruskan sila pastikan korang dah ada satu akaun Twitter dan sila login ye.Kita tengok apa yang ada dalam Tab HOME :


1. TIMELINE -> REPLY


Kat timeline ni korang akan dapat tengok segala status yang diupdate oleh semua profile twitter yang korang follow.Tak kisahlah artis ke,tukang sapu sampah sekolah ke ataupun awek-awek hot yang korang mintak twitternya masa event.Contohnya tetiba korang nak berinteraksi dengan diorang lah kan sebab tweet diorang tu menarik minat hati dan sanubari korang.Just ikut simple instruction ni :




Maka status korang akan termasuk ke dalam timeline.Hasil dia macam ni :




2. TIMELINE -> RETWEET


Function ni pulak korang boleh guna untuk sebarkan status tweet yang korang suka pada follower twitter korang.Saya suka function ni sebab setiap kali saya nampak link blog dan saya baca saya akan RETWEET kepada follower saya.So saya boleh tolong orang lain dapat traffik.Ramai jugak blogger yang suka RETWEET status orang lain.Tapi janganlah tweet status yang bukan-bukan.Cuma pergi ke status yang korang suka tu then tekan RETWEET.Lepas tu gambar macam kat atas tu akan terpampang.


3. TIMELINE -> FAVOURITE


Function ni jarang orang guna.Saya sendiri tak guna sangat.Fungsi dia adalah nak mark tweet yang kita suka supaya kita tak tertinggal.Seriously saya guna pun mungkin sebulan sekali tu yang saya tak dapat nak elaborate benda ni.


Ok ni lah basic functio dalan Twitter Timeline.Simple je sebenarnya nak guna benda ni.Bab-bab lain saya akan masuk lain kali.Kalau nak kena tunggu dan kalau tak sabar korang boleh pi search kat google.Saya akan buat ikut apa yang saya guna je.

Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails