36 ITU SAMSENG?

36 ITU SAMSENG?




Salam guys,

Mula-mula saya nak tanya korang adakah menjadi samseng itu cool?Sebenarnya nombor ni saya dah lama dah dengar sejak saya still student lagi.Saya still ingat masa saya study kat Poli dulu (poli mana itu biarlah saya rahsiakan) memang ramai jugak yang agak taksub dengan budaya samseng ni.Pantang kene cuit sikit je mulalah kepak jadi kembang.Tapi hakikatnya bila keluar je dari tempat study kepak yang tadi lebar mula jadi kuncup dan jalan mula tunduk.ces!

Saya tertarik dengan article Harian Metro hari ni iaitu No 36 Cetus Kegusaran.Dah baca?Kalau belom jom layan sat :

KUALA LUMPUR: Seorang warga emas bimbang berikutan wujud nombor ‘36’ dipercayai milik kumpulan kongsi gelap yang diconteng pada beberapa blok rumah pangsa Sri Perak di Bandar Baru Sentul, di sini.Kumpulan itu yang dipercayai aktif sejak awal tahun ini bertindak liar dengan menconteng nombor pengenalan kumpulan di beberapa dinding. Wanita yang mahu dikenali sebagai Ani, 60, berkata dia pernah terserempak beberapa ahli kumpulan terbabit ketika mereka menconteng dinding di satu tingkat sebuah flat. Sementara itu, Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Zulkifli Abdullah, berkata pihaknya akan menjalankan siasatan. “Ini bukan perbuatan gengsterisme. Perbuatan (menconteng nombor 36) tidak ada kaitan aktiviti gengsterisme. “Bagaimanapun, kami akan lihat lebih teliti perkara ini. Polis tidak mahu wujud gengsterisme di kalangan penduduk,” katanya sebaik selesai majlis dialog bersama penduduk flat itu, semalam.

Actually menjadi samseng itu dah kira macam budaya dah bagi teenagers dalam Malaysia.Semua gara-gara tengok cerita Young & Dangerous.Actually saya dah lama nak tulis pasal gangsterisme ni cuma takut nanti ada pihak2 yang terasa.Tapi setelah lama berfikir buat apa saya nak jaga hati orang sedangkan ada ke orang peduli pasal saya.Nak marah-marah la...Kalau kita fikir balikkan atau kita baca article kat atas ni kita tengok diorang di takdelah samseng sangatpun.Kenapa saya cakap macam tu?Setakat conteng dinding...Samseng ke?

Saya banyak kali bedepan dengan orang yang bergelar samseng atau lebih kasarnya yang mengaku mereka ni Kongsi Gelap.Alamak memang lawak la.Kata kongsi gelap tapi nak melepakpun takde duit.Patutnya kalau dah mengaku kongsi gelap poket kene lah kepok.Nampak sangat tak faham maksud kongsi gelap.Semua poyo je.Ni heboh cakap diri tu kongsi gelap kononnya tapi rokokpun mintak orang belikan.Tak macho langsung.hak3...

Ramai yang mengaku diri kongsi gelap tapi ada tak diorang tanam dalam hati susah sama susah,senang sama senang?Takde beb yang diorang amalkan bila lu senang lu dengan gua tapi bila lu susah lantak lu lah.Mustahillah bila korang susah 'abang-abang' korang akan datang tolong.Tapi cuba kalau diorang yang susah kelam kabut telefon suruh datang.So mana 'brotherhood'nya?Kalau diorang takde duit maka akan sibuklah yang lain buat kutipan tapi bila orang bawah tengah sengkek,ada diorang nak amik tau.Ces mintak maaf lah der...Takde...haha...

So kepada ahli-ahli kongsi gelap saya mintak maaflah ye.Saya just cakap apa yang saya nampak je dan kalau ada yang membaca sepatutnya bukan korang patut marah tapi korang kena baiki keadaan yang sememangnya harus diperbaiki.Jangan jadi penakut!Bangun dan sedar kita ada dalam realiti bukan maya.





p/s :

* Samseng eyh...kalau berani lawanlah dengan Pendekar Mustar!
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails