TIPS : PENTINGKAH NICKNAME DALAM BLOGGING

TIPS : PENTINGKAH NICKNAME DALAM BLOGGING



Sekarang masa untuk tulis realiti berblogging.Korang rasa perlukan nickname dalam dunia blog ni.Penting sangat ke kita letak "nick" atau "palname".Kalau nak tanya saya mestila saya cakap penting sebab saya yang buat entri ni takkan nak kondem penulisan sendiri.huh!gila ke apa?Korang ingat saya Sebengong Nabil nak kondem karya sendiri.hak2.Apa itu Nickname?

Nickname ataupun boleh saya katakan "nama jenayah" digunakan untuk panggilan di dalam blog.Biasanya kebanyakan blogger akan cari satu identiti lain untuk perkenalkan diri dia dan nick(bukan Nik ye itu lain) ni befungsi bagi membawa nama blog tersebut.Banyakla blogger2 yang gunakan nickname ni contohnya Eyriqazz,Nara,Kakred,Melromeo,JARD dan tak ketinggalan Bean Moreno(siapa mamat kacak+cool ni).hak2...


Apa function Nickname :

1- Untuk Reader Senang Ingat
Cuba korang bayangkan kalau satu blogger ni letak nama penuh dia kat blog.Contohnya Syed Mohd Nurhazamee pergh tak nak panjang plak lagi la kalau letak nama bapak ngan nama atuk sekali.kan susah reader nak ingat.Bila reader senang ingat lagi senang la reader nak masuk blog kita.Kalau reader nak taip URLpun punya panjang diorang menyampah.hak2...

2- Rencah2 Dalam Blog
Ni takde kene mengena dengan jenama adabi sebab rencah2 ni maksudnya element untuk bagi blog tu menarik.Lagi catchy nick tu lagi orang suka sebut.Contohla kalau kita letak nama Shamsiah,reader akan tertanya2 Shamsiah mana?Cikgu Shamsiah ke???Apa blog dia???Tapi kalau kita sebut je Melromeo orang dah terus dapat tangkap owh melromeo blogger tegar tu ke???satu soalan mudah je yang keluar.So blog tu akan nampak menarik.

3- Untuk Cover Jenayah
Maksudnya takdela untuk hack akaun bank negara ke apa.Just kalau kita tersalah langkah.So orang susah skit la nak trace.Tapi disebabkan MIMOS dah wujud jadi susah sikitla blogger macam Aduka or Kickdafella nak buat hal.Jangan samakan saya dengan mereka sebab saya blogger suci yang romantis.

4- Bertindak Sebagai URL Blog 
Sekarang kalau korang tengok byk blog URL yang guna nama nick.Orang nak taippun senang.Contohnya banyak.korang sendiripun taukan.Tapi jangan tanya saya kenapa tak letak nick kat URL saya.Adalah sebabnya itu Dato CT cakap Biarlah Rahsia ok...

Hm sekarang korang faham tak kenapa Nick tu penting?Ni just pendapat saya sebagai blogger cap ayamz yang menulis berdasarkan pengalaman cetek ye.Nak lagi best tanya la blogger2 yang ada nickname yang lagi hebat dari saya.Entri ni bukanlah nak memperngaruhi kita supaya melupakan asal-usul dan nama yang diberi oleh parent tapi ia adalah untuk suka2 je dan sebagai ilmu blogging.Taknak ikut takkanla saya nak paksa kan sebab "Aku bukan siapa2 untukmu..."

p/s :

- Sekarang korang rasa penting or best tak kalau pakai nama Nick???
- Di dalam dunia nyata memang orang memanggil saya Bean Moreno coolkan...hak2

Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails