TIPS : UNDANG-UNDANG PENULIS 7

TIPS : UNDANG-UNDANG PENULIS 7

So tanpa membuang masa kita teruskan dengan undang2 penulis yang ke TUJUH.Kat list tuh tertera "Make List Of Your Favorite Words and Books and Places and Things".Maksudnya sebagai seorang penulis kita kena ada satu list atau senarai benda2 yang kita suka.Contohnya saya suka dengar lagu emo so saya mesti sediakan satu catatan pasal band2 emo yang ada kat pasaran.Takpun kalau korang suka kucing korang mesti ada source yang mana korang merujuk.Then kalau ada just listkan supaya korang tak lupa dan tak lari topik.Yela orang zaman sekarang ni suka minum semut & makan kari kepala ikan mesti ingatanpun semakin kurang.Betul tak???


Dengan adanya list2 tu korang akan tau apa yang korang nak tulis.Macam saya la kan saya akan tulis kat satu buku apa yang saya akan tulis.Contoh list2 saya ialah :
* TIPS BLOGGING
* TUTORIAL
*  MUZIK & BANDS
* EVENTS
* SKIT2 PASAL PERSONAL

Jadi dengan adanya list2 ni saya akan menulis ikut waktu dan mood yang sesuai.Contohnya macam hari tuh tengah hangat pasal gath jadi kitorang akan tulis pasal gath.Dan saya akan keluarkan undang2 penulis ni bila tiba waktu yang sesuai.Itulah satu cara saya tak kering idea.List ni berfungsi sebagai point2 untuk korang menulis.Sebab tanpa list2 ni mungkin korang akan buntu nak tulis apa.Then mula la nak tiru hasil kerja orang lain.Pesan saya sediakan list korang sebelum menulis.Tak tau la kalau korang ada kelebihan macam dalam cerita "Chuck" yang boleh ingat semua benda dalam otak je.


And then lagi satu ni jugak mungkin salah satu element yang mana tergolong dalam undang2 ni
.Kalau korang nak ambil idea orang pastikan jangan copy paste dan yang penting kasila backlink kat penulis asal.Saya tak kisah tapi mungkin ada orang lain kisah sebab nanti akan timbullah satu isu yang korang tak nak dengar.So sebelum golongan atasan berbunyi bising baik kita selaku golongan bawahan ni buat sehabis baik(wah macam pengakap plak).

p/s :
- So korang kene pk sendiri kaedah macam mana korang nak tulis entri.Kalau ada cara yang mudah untuk memorize idea tolong kasi tau ye...Jangan sorok2...


Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails