APA ITU PAGERANK DAN PENTING SANGATKAH PAGERANK?

APA ITU PAGERANK DAN PENTING SANGATKAH PAGERANK?

Salam Readers,

Apa perkara hot yang korang terdengar dalam blogsphere sekarang tak kira lah luar or dalam Malaysia?Apa yang saya tau ramai blogger tengah dok sembang pasal PageRank (PR) blog diorang sebab kebanyakkan page telah diindeks oleh Google (ni bapak segala PR sebab PR diapun 10).First of all mesti korang terpinga-pinga dan bertanya Apa itu Pagerank?Yelah mungkin ramai yang dah tau dan ada juga just tau check je.Bagi saya pagerank hanya satu algoritma pengiraan untuk rate sesebuah blog.Saya bagi contoh gambarajah bawah ni :


Dari gambarajah ni kita dapat nampak yang pagerank itu adalah rating keupayaan bagi satu blog di mana adakah page itu berkeupayaan untuk menarik pengunjung.Saya ada satu calculation untuk PR percaya tak? :



PR(A) = (1-d) + d(PR(t1)/C(t1) + ... + PR(tn)/C(tn))

Faham tak?Saya sendiri pun tak faham dan apa yang saya tau ia melibatkan inbound link dari web/page lain.Maka saya dapat rumuskan bahawa PR akan diukur ikut inbound link ke blog kita.

Macam mana nak naikkan PR?Kalau saya ada beberapa cara yang korang boleh guna untuk naikkan PR iaitu :

1. Exchange Link 
Gunakan bloglist korang.Tapi jangan banyak sangat takut pageload jadi tinggi.

2. Bagi Backlink Kat Orang Lain
Sila jangan Kedekut Link dengan blogger lain sebab ingat 'What You Give You'll Get back'.Ingat Backlink itu tiada nilai.

3. Guna Teknik Link Dalam Entry
Kalau korang nak tau PR dihitung dari inbound link tak kira dari rource lain atau page dalam web itu sendiri.So gunakanlah link untuk menghubungkan entri-entri terdahulu.Kan itu juga dikira inbound link.

4. Guna Widget Link
Setakat ni saya just ada dua widget yang similar iaitu Linkwithin dan Outbrain.Ni kalau korang dah malas sangat nak main link atau tak tau guna 'Link' pada platform blogging korang.

5. Sila Jangan Guna Third Party Script
Jangan korang nak senang je.Blogwalking pun nak auto.Itu akan effect korang punya PR dan Alexa.Auto exchange Link pun sila lupakan sebab ia takkan membantu malas merosakkan reputasi blog.

6. Rajin-Rajin Drop Komen
Jangan nak harap orang je komen kadang-kadang kita kena komen juga.Sebab komen itu boleh bagi backlink pada kita terutama sekali blog yang ada ComLuv.Kan Komen itu juga SEO mudah.

Cukup 6 je dulu.Budak-budak tak boleh pegang tips banyak sangat nanti susah.Applikasikan 6 point ni pasti korang boleh berjaya beb.Ni tak tipu.Macam mana nak Check PR :


p/s :

* Baru dapat balik hak Pagerank (PR3) setelah ditolak sebab buat buat benda bodoh.Takpe itu pembelajaran namanya.


* Tak semestinya korang PR tinggi blog PR rendah tak boleh beat dalam SERP.Saya ada bukti
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails