SIAPA KATA TIADA SHOUTMIX TAK BOLEH BLOGWALK

SIAPA KATA TIADA SHOUTMIX TAK BOLEH BLOGWALK

Salam guys,

Entry kali ni saya nak share satu benda tentang blogwalking.  Macam yang dah terbiasa bila sebut je blogwalk orang mesti ingat shoutbox ataupun kotak jeritan.  Dan bila masuk satu blog tu untuk blogwalk tetiba blog tu takde shoutbox mulalah claim owner blog tu sombong, kedekut traffik dan macam-macam lagi.  Saya dah dekat sebulan buang shoutbox.  Ni bukan sebab otai ke traffik tinggi ke ataupun kedekut tapi sebab orang salah guna atau boleh saya katakan vandalisme  dalam blogging.  Persoalan pertama ialah Siapa Kata Tiada Shoutbox Tak Boleh Blogwalk?  Meh saya tunjuk satu cara saya blogwalk dalam blog saya ...

1. Widget GengBlogger

Siapa perasan kehadiran widget ni dalam blogsphere?  Kalau korang tak perasan silalah pi masuk gengblogger godeh-godeh.  Kesian Kong bikin widget tapi korang buat dek je.  Bagi saya widget yang Kong buat ni memang berguna untuk kita.  Ada dua sebab kita terhindar dari SPAM, SCAM dan sebagainya disamping boleh tau siapa yang jejak blog kita tapi dengan syarat orang tu adalah ahli GengBlogger.  Kalau nak dibandingkan Widget ni lebih ringan dan tak de masalah setakat ni.  Kalau ada masalah sila refer Kong.



2. Iklan Dalam Suterablogger

Yang saya tau memang agak berat orang nak buat sebab perasaan malas support orang lain tu masih menebal dan mungkin ada jugak yang still ada budaya 'Aku Hebat' dalam diri.  Apa lah salahnya kalau blog tu takde shoutbox korang pi masuk blog-blog yang diiklankan dalam blog tersebut.  Ada rugi ke?  Rasanya sikit pun korang tak rugi sebab korang dah tolong blogger tu layan iklan diorang.  Kan tolong menolong tu amalan mulia.  Mungkin hari ni kita tolong dia mana tau esok lusa dia tolong kita balik.  Siapa tahu?

Tahniah kepada Kong di atas kekreatifan dia kita dapan buat something yang mudah.Tak rugikan mencuba...

p/s :

* Kalaulah dapat berguru dengan Kong...
* Tahniah kepada adik beradik blogger yang kreatif iaitu Yied & Daus Pozi yang telah berjaya buat satu widget.Angpa memang Dasaaaaattttt!!!
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails