4 MENTALITI ORANG KITA

4 MENTALITI ORANG KITA


Salam guys,


First word yang saya nak cakap, New place new environment. Dah lama tak share something pasal kehidupan. Saya jarang nak share pasal berita surat khabar ni melainkan berita tu memang best. Korang perasan tak apa dia mentaliti orang Malaysia yang wujud sekarang. Ok hari ni saya nak share pasal Mentaliti orang Malaysia yang mungkin ada pada saya korang dan sekeliling kita


1. Tulen VS Tiruan


Pernah dengar Louis Vuiton. Pernah guna barangan Gucci? Kalau korang ada guna barang-barang brand yang saya sebut satu perkataan saya nak bagi. "Korang memang kaya". Yelah kalau tak mesti korang just pakai Bonita je haha. Tapi korang rasa kerani gaji RM800 mampu tak pakai barangan tu? Mesti ramai yang pertikai melainkan dia ada join mana-mana MLM. Tapi sekarang ni kan tak kiralah korang pakai original ataupun fake punya barang, mentaliti kita tetap akan terdetik yang itu adalah fake.hak3... Betul tak? Jadi apa guna beli barang mahal-mahal kalau orang lain still anggap itu datang dari Uptown bukan Pavilion.

2. Kau Susah Takpe Janji Aku Senang

Mentaliti macam ni biasanya ada kat jalan raya. Biasanya masa kat jalan raya orang yang sopan santun kat rumah dan pijak semut pun tak mati akan berubah menjadi ganas. Masing-masing berfikiran yang dia je nak cepat orang lain lambat takpe. Bila kat jalan raya beli kereta mahal-mahalpun dah tak tau guna lampu signal. Yang kita tau guna hon je. Tu belum kira pasal parking lagi. main park je mana kita suka tanpa fikir apa yang kita buat tu akan menyusahkan orang lain. Tak percaya boleh refer entri ni.

3. Cerita (Sembang) Dulu Result Tolak Tepi


Kita selalu cerita je lebih tapi buatnya tidak. Contoh paling senang dan simple ialah berhenti rokok. Belum berhenti dah gebang kat orang yang kita nak berhenti tapi last-last tak berhentipun. Apa lah salahnya kalau kita nak stop smoking kita buat dulu then dah stabil baru bagitau orang. Takpun jangan kecoh-kecoh sampai orang lain tanya baru jawab. Tu belum lagi yang gebang cerita untung projek dua juta tapi sebenarnya projek tak dapat pun lagi.Oooops jangan marah ha...haha...


4. Aku Ketua Aku Relax


Yang ni ramai lah beb. Mentaliti macam ni memang annoying dan sepatutnya takde. Wah kalau jadi ketua semata-mata nak duduk relax masuk kubur lagi relax. Jadi Ketua bukan bermaksud kita hanya bagi arahan dan kulikan orang je. Kita kena turun padang dan tolong jugak. Ni tak kita cuma tau bagi arahan je pada orang bawahan tapi bila suruh dia buat kerja garu kepala. Bukan ke sepatutnya kepimpinan melalui teladan kan. So kalau boss silang panggung maka orang bawahan pun akan silang panggung lah.

Hopefully kita dapat elakkan dari berkelakuan macam ni. Bukan tujuan saya nak mengutuk tapi supaya kita aware dengan persekitaran. Sebab kita hidup dalam dunia ni bukan sorang, ada ramai yang hidup sekeliling kita.  Mesti ada yang perhatikan perlakuan kita.
 
p/s :
 
* Gila addicted main Lightroom 3.
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails