KaTe MaMa & PaPa

Hm...masa untuk saya menginsafi kejadian saya sebagai seorang manusia yang teramat lah lalai dan menggunakan kehebtan yangsaya ada ke jalan yang salah...Bukan salah gune dadah ye kawan2...hahaha...

Masa saya kecil sampai sekarang saya jarang mempedulikan apa yang mama dan papa cakap sehingga saya sendiri merosakkan...Saya xsedar bahawa apa yang mereka pesan n marah itu sebenarnya petanda kepada satu(oooops bukan satu tapi seribu) kebaikan pada saya...

MASA SAYA KECIL

Papa & Mama seing berkata
"Apis...Pegi sekolah...buat keje sekolah sampai siap...jangan ponteng2..."
Jawab saya
" Ok mama...Apis pegi sekolah apis nak belajar betul2 sampai jadi Bomba(biasala masa budak2 itu la cite2 semua budak darjah satu)"

- tetapi kadang2 saya langgar...keje xsiapkan pegi sekolah...akhirnya saya memalukan mama saya kerana die merupakan guru contoh di sekolah itu...Sorry Mama...
Berkat hasil usaha mama saya dapat 4A(itu bukn sebab saya pandai tapi mama paksa sampai saya jadi pandai)

MASA SEKOLAH MENENGAH
Form 1

Mama asyik2 berkata
"Pis mama anta pegi MRSM belajar sampai pandai...Mama nak Result PMR 8A tau...Jangan malukan mama...Jangan kawan dengan orang yang bukan2..."
Saya plak jawab
" Ye mama...mama jgn risau apis buat baik2...apis akan pilih kanwan" - Ini zahir
" Apala mak aku nih...Aku tau la bile aku nak belajar..Asyik2 paksa nak aku pandai" - dalam ati

- Keputusan peperiksaan saya hancus tapi xddela bongok sangat cume tak membanggakan...Cube kalau saya ikut cakap mama...mesti saya dah pandai and jadi top ten sekolah...dah la asyik dapat result teruk dah pandai merokok plak tuh...Sebab APA???Sebab xikut cakap mama...
- Tapi walau macam manapun berkat doa mama saya berjaya dapat 7A 1B 1C...mesti korang kate saya pandaikan...tyapi saya kate tak...nak tau kenapa???Sebab mama hantar saya pergi tusyen la saya berjaya...

Masa Form 4

Saya lagi lupa diri...mula bergaul dengan orang yang xsepatutnya...sibuk nak cari backup

mama pesan
"Apis,SPM ni la yang nak tentukan hidup kite...Belajar betul2 Form 4 Bukan honey moon year...Mama xnak byk kalau apis dapat pangkat satupun mama dah suke..."
saya berkata
" Ye ma...Apis tau la ma...ada setahun lagi...Kan tanggungjawab apis memang belajarkan untuk mama...tanggungjawab mama cari duit untuk apis..."

- Bile igt balik ayat ni yang saya bagi kat mama saya rase nak terajang diri sendiri(itu pun kalau boleh...).Kalau la saya dapat patah balik saya akan ubah ayat saya tuh...Tapi mama
- Saya dapat balasan apabile semua ujian saya teruk(ini baru gegile punye bongok)...Tapi berkat doa mama lagi saya dapat baiki keputusan ujian saya...Tq mama...

Form 5

Saya sibuk dengan skinhead

Mama marah2

"Pis kenapa jadi macam ni...Mama xpernah suruh apis jadi macam ni...Kan mama dah pesan jangan kawan dengn orang yang xbetul...tgk apis dah jadi apa sekarang...Dah pandai masuk kelab malam"

saya plak jawab

" Mama apiskan dah besar...dengan sape apis nak kawan..apa yang apis nak buat itu hak apis(nak bebas konon spenderpun mama belikan)...Jangan risau apis masuk kelab main band je...xbuat lebih2"

- Lepas je saya melawan saya mule jadi liar...bukan takat masuk kelab tapi minum arak...bergaduh...dan macam2 perkara bodoh saya buat sampai kene masul lokap...
- Tapi masih xsedar...Buat lagi...Lagi sekali berkat doa mama saya berjaya dapat pangkat satu dalam SPM..Mama menangis syukur walaupon keputusan saya xla gempak sgt...

MASA MASUK POLI

mama pesan

"pis masuk belajar elok2...Mama xkisah kalau apis nak duit...tapi jimat2...Tolong jangan buat bende2 yang xbetul eyh...dapatkan result yang best"

Saya jawab
"Ok ma...Apis belajar betul2...Tapikan ma kenapa kat tempat yang ulu macam nih...nak tgk bola mamakpun xde..."

- Saya xfaham kenapa mama anta belajar tempat yang terperuk mcm ni...Tapi disebabkan usaha mama anta kat tempat mcm ni pointer saya xpernah bawah 3.0 dan saya akui ini smue usaha mama...Mama sekali lagi TQ sebab sanggup tahan dengan perangai anakmu yang GANAS nih...

Dan akhir sekali saya berjaya dalam hidup saya sekarang...saya dapat apa yang saya nak semua ni hasil usaha n berkat doa mama...TQ mama...

p/s :

- Saya terpaksa membebl panjang mcm nih sebab sebenarnye saya xde ide...hahaha...Daripada saya menyani mok yong "sua puyeee" baik saya kasi nasihat...
- Saya harap mama dapat boleh maafkan segala dosa yang saya dah buat sebab terlampau banyak dosa yang saya dah buat kat mama n papa...MAMA n PAPA if you read this blog please forgive me for what i have done n i promise that i will never do it again...
- Sesapa yang masih ada papa n mama tolongla hargai anugerah yang tuhan bagi kat korang tuh...Tolong jangan jadi macam saya OK...
- Lastly tanpa rase segan silu saya ingin katakan :

"MAMA N PAPA...APIS MINTAK MAAF N APIS SAYANG MAMA N PAPA"




Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails