TIPS : MAHU BLOG JADI POPULAR???

TIPS : MAHU BLOG JADI POPULAR???

Berkenaan dengan tajuk entri ni semua orang nak terasa dihargai ataupun ingin popular.Kalau la ada dalam ABPBH(Anugerah Bintang Popular Berita Harian) ada kategori blog paling popular mesti ramai blogger yang akan update blog diorang selalu.hak2 ini bukan perli ye cuma realiti.Popular itu adalah subjektif kalau kita nak cerita.Sebab popular dalam blogging boleh dibahagikan kepada dua.Adakah popular disebabkan ramainya follower ataupun popular sebab banyaknya reader dan traffic.Pening tak dengan statement saya ni.Korang fikirla sendiri apa bezanya sebab memang ada bezanya sebab itu saya kata ia adalah subjektif(bukan jawapan peperiksaan ye).

3 Cara untuk popularkan blog :

1- Content/Keyword kene best
Wah yang ni bagi saya memang penting sebab andai kata(saya ulang andai kata) hari tu blogger lain tak blogwalk ataupun mungkin sistem gengblogger rosak tak boleh nak ping entri maka apa yang dapat membantu kita ialah keyword SEO.Sebab tu kalau boleh buat je entri untuk contest mana2 blog ataupun contest Nuffnang.Walaupun tak menang tapi sekurang2nya kita dapat tulis entri n dapat keyword.Sebab tu saya try macam2 contohnya macam youthsays, blogadvertisingstore ataupun buat contest nuffnang.tak percaya biar saya tunjukkan :


3 entri yang saya submit untuk contest nuffnang memberikan saya traffic yang agak tinggi untuk bulan ini.Harap2 la menang salah satu.So sekarang korang percaya tak?Saya tak paksa just nak share je.

2- Blogwalking ataupun berjalan ke blog lain
Ini pun salah satu cara untuk korang popularkan blog korang ataupun dapat visitor.Cari blog baru then tinggalkan jejak.Dalam berblogging ni kita tak boleh sombong sebenarnya.Sombong terjun lombongla.Kita tak boleh assume yang kita ni terlalu otai walaupun kita dal blogging lama.Itu bukan concept blogging sebab tujuan sebenar blogging adalah untuk berkongsi tak kira la emosi ataupun knowledge.Jadi lerpas ni tolong jangan sakitkan telinga saya dengan mendengar perkataan "dia tu otai bean"...tak mungkin saya akan hiraukan perkataan tersebut.Bukti...


Traffik2 di atas datangnya dari blog2 lain.Kemungkinan tuan blog yang masuk ataupun follower2 dia yang tertarik dengan nama blog saya(chewah perasan betul...hak2).Ataupun apa yang saya tulis dalam chatbox diorang(mungkinla sayapun tak tau).Saya suka comment dan juga tulis kat chatbox.Mungkin ada blogger yang baru sampai kat blog diorang klik link saya untuk cari traffik or info(macam saya jugak).So thanks kat blogger2 yang blogwalk ye.

3- Interaksi dengan Visitor
Ini terbahagi kepada dua.Satu chat box dan kedua comment.Contohnya macam ni ...

 Kalau yang masuk blog kita tu blogger jugak diorangpun akan tinggalkan URL kat chatbox(tulah fungsinyapun) jadi janganla terlalu perasan sibuk sampai tak sempat nak masuk balik blog orang yang tinggalkan jejak.Ingat baik dibalas baik jahat masuk jail ok...Jangan lupa kalau ada komen kat entri tu tolong la jawab barula orang yang komen tu rasa dihargai.Saya baru perasan kalau orang komen boleh buat notification ke email.hak2 apa punya blogger la saya ni.Yela sayapun masih belajar la bukan nya bagus sangatpun.

p/s :

* Kalau korang nak blog korang cepat up dengan cara yakuza cuba korang jadi Aduka Taruna mesti hits blog >1000 sehari.
* Masih lagi mencari jalan untuk menaikkan hits blog ni biasala manusia tak pernah cukup.
* Ingat traffik penting untuk nuffnang.

Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails