CULTURE : APA INI???OWH BUDAK BOTAK...

Adeh badan saya masih keletihan akibat menonton perlawanan bola semalam.Tapi agak berpuas hati dapat melihat Man U dibelasah teruk.hak2..Saya memang anti ngan Man U bukan sebab diorang hebat sangat ke apa tapi player diorang kebanyakannya poyo dan coach yang cakap tak nak kalah(sama je dengan Benitez yang agak bongoks tuh).Sebenarnya entri ni dah lama terpendam.Asyik2 tulis pasal tips & tutorial meh sini abang nak cerita pasal culture plak.Ok sebelum apa2 saya nak mintak izin tukar kata nama kepada GUA ye.Tak rock ar kalau cite bende ni tapi kata nama tetap saya...huh!

Korang pernah tak terserempak or nampak diorang or spesis2 yang macam ni??


Gambar kat atas ni adalah gambar budak skinhead.Wah macam agro kan.Apa yang korang tau pasal SKINHEAD?Kalau tanya gua la kan,sememamng nya gua tau & faham sangat dengan culture dak2 kat atas ni sebab guapun dulu macam diorang tapi itu dulu la kan sekarang dah beriman skit.hak2...

Gua tak salahkan diorang kenapa diorang jadi macam ni.Gua pun still tak faham kenapa benda macam ni still ada.hak2...Gua igt lepas kes bukit bintang 2003 dulu skinhead dah abis.Tetiba gua berjalan-jalan kat Bukit Bintang terjumpa lagi clan2 ni.Gaya ganas pakai cam pengemis.Huh!Gua marah bukan sebab diorang ikut culture tu tapi gua marah sebab diorang poser.Diorang tau nak ikut2 je asal orang jadi skinhead diorang pun ikut tapi knowledge zero maaannn!!!

Sorry kalau gua tulis ni bagi sakit ati kan tapi gua sakit mata la beb tengok lu ngan clan2 lu macam tuh.Kesianpun ada..Kenapa gua cakap diorang ni poser.Diorang nak ikut culture BRITISH SKINS tapi diorang dress up macam orang mintak sedekah.Sebelum korang nak cakap korang tu pure skin la kan korang kene tau la istilah2 skinhead.Meh sini gua cite :

1- Skinhead Is Workingclass Hero
Apa maksud Workingclass Hero.Ia membawa maksud pejuang golongan pekerja yang berjuang untuk lawan penindasan golongan pekerja.Ni kat sini sekolahpun baru form 3 dah nak kata diri tu skinhead.

2- Skinhead always Smart & Tidy
Gaya pemakaian skinhead sememangnya smart dan kemas.Yang penting bukan jambu ok...Pakai benda yang branded macam Stapress,Doc Mart,Adidas,Ben Sharman dan Lonsdale.Kebanyakan yang skinhead pakai adalah pakaian yang memang smart.Ni kalau kita tengok diorang pakai dah macam pengemis mintak sedekah dah.Orang pakai Doc Mart diorang pakai boot Pua Chu Kang.Orang pakai hooded Lonsdale diorang pun pakai hooded tapi ED Hardy(itu budak hip hop yang pakai der).

3- Skinhead is a Fighter
Benda ni agak subjektif dan sensitif.Fighter ada banyak maksud.Mungkin dalam pergaduhan ataupun memperjuangkan hak mereka.Tapi apa yang lu orang buat.Keje pun takde yang lu orang tau lepak BB tunjuk kepala botak lu buat havoq kacau awek.Ces!!!Apa yang lu orang perjuangkan.

4- Skinhead is AntiDrug
Itu satu pegangan skinhead yang paling kuat.Dadah adalah musuh."Belia Benci Dadah" tau.Gua dulu  nak sentuh ganja pun kene lempnag beb.Ini tak lu orang lepak port layan pil,layan ganja.mak aih...dah macam penagih.

Jadi apa yang lu orang boleh banggakan kalau jadi skinhead pada zaman indie ni.Baik lu gi layan Band Hujan ke,Estranged ke,takpun Yuna Zarai.Masa zaman gua botakkan kepala dulu time tu memang zaman top bro.Kitorang semua unite.Lu tengok Megat pun sekarang dah jadi pendakwah.Dia yang betul2 memperjuangkan Skinhead dulupun dah tak layan lu lagi nak bawak jalan yang dah lapuk tuh.Lupakan je la yek...So korang cermin ada tak ciri2 kat atas tu sebelum lu orang nak ngaku diri tu skinhead ok...Igt Joe Hawkin pun dah mati bro...

Banyak lagi yang boleh gua ceritakan tapi akan bersambung nantilah.Ada episod sambungan untuk dak2 botak ni study.hak2.Cheeeoooowww...

p/s :
- Ini bukan edisi emo dari saya just peringatan je.Saya susah nak emo OK!!!
- Rindu zaman2 main band dulu dah 5 tahun saya tak pegang stick drum.huh!!!
- nah layan video band yang memang saya rasa otai mampos dalam skinhead :


Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails