CULTURE : BAGUSKAH KORANG KALAU ADA MASTER TAPI TAK TAU BUAT KERJA


Petang2 cam ni kalau layan goreng pisang makcik Ramlah dengan kopi panas pakcik samad sedap ni.Lebih2 lagi bila hujan.Pergh nikmat dunia siot.Disebabkan saya pekerja bawahan so saya kene terima hakikat gaji masuk lambat.Nak bengang pun tak guna.Actually diorang janji nak kasi increament tapi dah 3 bulan gaji tetap cam tu je.Malas nak negatif so terima dengan apa yang ada. Bersyukur dengan apa yang ada...

Tengah blur satu hari sebab ramai yang memerlukan saya.Sayakan pekerja bangladesh yang berkhidmat untuk kolej so bila saya takde maybe terbakar kolej ni.Adakah saya workaholic owh no!!!Tengah memikirkan apa akan jadi bila saya ambil leave pergi honeymoon.Pasti kelam kabut kolej ni.





Oklah berbalik pada tajuk ye.Bagus ke kalau kita ada "master" (bukan master of puppets ye).Adakah itu untuk cukup syarat dapat kerja atau just untuk tunjuk2 kat orang yang kita ada master.Owh soalan sensitif.Tapi ada satu lecturer kat kolej ni suka berlagak ngan saya yang dia ada "master" in IT.


"Yela abang ada SPM je..tapi abang ada wawasan"


Hak3...Oklah saya bukan dengki dengan dia sebab dia ada "master".Itu ko punya pasallah sebab yang penting dia takde SPM (sebab dia ni orang Myanmar).Tapi yang buat saya meluat ialah ada "master" tapi kerja satu hapepun takleh nak buat.Semua nak harap budak diploma yang bijak cam saya ni.Saya teringat satu kejadian yang mana internet pc dia down.Dengan selamba marah saya cakap saya tak buat kerja.Rupa2nya bila check switch tak on.Kalau saya hantar dia masuk raja lawak mesti KECIK pun kalah dengan lawak yang dia buat.


Ada lagi satu kes yang buat saya betul2 meluat ngan dia.Dia memang dah tau saya lah staff yang paling busy di kolej ni.Seboleh2 nak saya jugak yang download and installkan software ftp untuk komputer dia.Saya dah siap kasi URL through email tapi asyik2 ayat dia :


"Hafiz when will you install the ftp for me?"


Mak aiyh takkan ada master pun still nak suruh orang installkan barang yang senang.Kalau macam tu senang la kan.Orang je tolong buat kerja untuk kita.Barulah saya faham kenapa adanya latihan industri (LI) kat U.Mungkin kat Myanmar takde LI kot.Tapi kalau semua nak bersuap susah la kan.Tak nak mencuba tapi mengharap je.Lagi baru saya tau kenapa resume kita kena letak working experience.Rupanya kalau takde working experience orang yang ada master pun akan jadi dungu.hak3...


p/s :
- Kepada sesiapa yang ada master saya bukan perli korang just kasi peringatan je.Maybe kita ada cert tapi kita juga kena belajar cara bekerja baru lengkap cert kita tuh.

- Ingat dulu mak saya cakap SPM tu penting.Bila dah habis SPM Diploma itu penting.Bila dah ada Diploma,Degree itu penting.So sampai bila2 ilmu tu penting.
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails