TIPS : FOLLOWER DALAM BLOGGING


Pagi ni datang ke office dengan blur2 di kepala.Ntah tak tau apahal.Perutpun dah mula menunjukkan belang tarung.Semalam agak kepenatan sebab membuat wiring network kat blok kolej yang lagi satu.Nasib baik ada orang nak tolong kalau tak saya terpaksa menghadap struktur bangunan old school tu seorang diri.Apa eyh isu sensasi sekarang.Macam takde je.Tapi kita tunggu dan lihat pasti ada isu yang akan diketengahkan.hak3...



Hari ni saya nak bercerita tentang followers.Saya merupakan blogger yang tak taksub pada followers dan taksub pada visitors.hak3..Bagi saya kalau orang nak follow blog saya biarlah sebab dia ikhlas dan bukan meminta saya supaya mem"follow" blog dia semula.Ok,sekarang saya nak cerita kenapa saya berpendapat macam tu eyh.Saya akan follow blog tersebut jika saya nak baca entri dia.

First of all,kenapa kita perlu follow dengan hati yang ikhlas.Bagi saya bilangan follower tak semestinya akan menyebabkan saya semangat sebab tak semua follower kita akan membaca entri kita.So that's why kita tengok follower beratus2 tapi traffik cuma 50 je.Adakah korang berpuas hati dengan situasi macam tu.Kalau ditanya saya,jawapannya pasti tidak.Lainla kalau follower beribu dan traffik seharipun beribu.Kan tally kan...Contohnya macam blog Melz,CikEpal,Miss Lolly, or Ynaa kita tengok follower seribu lebih dan traffik diaorangpun kita tau memang seribu lebih.So berbaloi la dan apa yang saya tau diorang tak gunakan taktik "You Follow,I Follow".Saya tak cakap tak boleh tapi mungkin taktik ni tak disenangi je...


Yang keduanya,tujuan kita follow blog tu kena bersih dan tiada niat tersembunyi.hak3...Apa saya melalut ni...Ok kadang2 eyh saya akan follow satu blog tu disebabkan nak bagi semangat kat blogger tu.Yela korang pun pernah rasa jadi newbie.Baru sehari buka blog then nak motivation untuk teruskan blogging.So bagi saya, saya akan follow blog tuh supaya owner blog tuh semangat untuk menulis.Contohnya macam dulu sebelum saya kenal mel.Saya just pernah dengan nama & baca entri pasal dia.Tapi tetiba satu hari nama dia muncul kat chatbox saya.Blogger cap ayamz macam saya ni mestila teruja tambah2 lagi time tu abangnara plak komen blog saya.Bertambah teruja la kan.Sebab tak salah kita nak bagi semangat kat blogger yang baru je ada blog untuk teruskan blogging sebab kitapun macam dia jugak dulu.Saya tak boleh nak klasifikasikan diorang newbie sebab saya pun newbie.

p/s :
- Ni pendapat saya je kalau korang tak setuju itu adalah pendapat korang.Sebab isu ni subjektif.Tiada jawapan objektif.
- Thanx to mana2 blogger yang support blog ni dan saya harap korang follow sebab ikhlas
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails