TIPS : APAHAL ENTRI KO PANJANG BRO KASI PENDEK AR!!!


Hye morning semua.Baru sampai office dengan mood yang bercahaya.Sianaran tuhan bagi untuk saya meneruskan hidup sebagai pekerja yang sememangnya rajin dan layak mendapat anugerah Q.Buat pengetahuan korang visitor saya dah bertambah 1 unique.Hahaha.Boss saya dah mula menjadi peminat blog saya walaupun dia seorang cina.Nasib baik dia takde akaun google kalau tak mesti dia dah follow blog ni.Mungkin dia nak belajar bahasa melayu pasar sebab tu dia masuk blog saya (atau nak tengok saya kutuk dia ke tak?hak3).

Ingat nak buat video untuk Project Alpha.Tetapi saya sungguh alpa sampai lupa.Tapi ingat saya buat bukan untuk jadi salah sorang peserta (sedar diri belun cukup layak) tapi saya just nak backpack P1 tu je.hak3...Hari mungkin saya dapat mengular selama beberapa jam sebab bini boss suruh saya beli buku kat Jalan TAR.Wah dah kena jadi dispatch pulak dah.

Oklah berbalik pada tujuan asal.Ramai orang cakap kat saya dan komen entri saya.Dan antara dialog + pertanyaan adalah seperti :

"Bro entri ko panjang la bro.Kasi potong ar..."
"Weh pendekkanla entri ko..."
"Salam kenapa tak pakai read more"




Oklah meh sini saya jawabkan soalan ni dengan padat dan ringkas.Semua pertanyaan di atas mempunyai maksud yang sama sebenarnya.Kasi potong or pendekkan entri tu bermaksud suruh saya letak "Read More".Kenapa saya tak pakai "Read More"?Jawapannya adalah simple je iaitu : 

1) Taknak bagi visitor buat benda yang sama

Ok,memang betul read more adalah satu gadget yang boleh digunakan untuk psyco readers.Ia terkeluar sikit je so redaer akan tertanya2 baki entri.Tapi Kita akan menyebabkan reader buat benda dua kali padahal niat dia memang nak baca entri.Kan senang kalau kita terus je kasi dia baca.So reader akan lebih senang dan selesa.

2) Taknak bagi reader tertunggu2

Maksudnya bila kita pasang "read more" readers akan tekan dan tunggu sampai load page baru.Kita kena fikirkan dari satu sudut di mana tak semua broadband bergerak selaju Gaban yang boleh menukar baju kalis api selama 0.0001 saat (wah hebat).Kadang2 internet lambat.So ia akan buat reader tungu dan bosan.Apa kata kita keluarkan je terus entri tu so diorang boleh terus baca.

Tapi tak dinafikanla "read more" ada jugak kelebihannya.Contohnya :

1) Entri lagi kemas
2) Boleh tambah bilangan pageview
3) psyco visitor

Ni bukan entri kondem ye.Saya tulis untuk jawab soalan yang korang tanya. Kalau berlawanan pendapat itu normal dan adalah lumrah kehidupan.So korang ada akal fikirlah yang mana baik untuk korang.Ini cuma pandangan dari blogger baru macam saya je.huhu...

p/s :
- Mak Aiyh...Gaji tak keluar lagi...Mulalah amarah ni nak muncul...
- Pada yang guna "read more" saya mintak maaf kalau tersinggung eyh...xde niat pun...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails