TIPS : UNDANG-UNDANG PENULIS 9



Hye,saya teramat letih hari ni.Biasala hari jumaat hari untuk kita mendera fizikal & mental.Tapi anggap positif je sebab minggu ni maybe ada dua berita gempar yang menggembirakan untuk saya.Apa dia berita tuh tunggu sampai ia disahkan doktor2 pergigian dulu eyh.Harap2 news ni membawa seribu erti bagi saya yang amat memerlukannya.

Amacam,syok tak korang baca entry pasal metafizik tuh.Kenapa saya tak nak sambung?Relax la,tak lari ilmu tuh.Korang kene fahamkan dulu apa yang saya tulis kat entri tu baru boleh ke bab seterusnya kala tak confirm JAM!!!Serius saya cakap.Tak caya boleh tanya Puan Capa.Mulai dari entri tadi saya akan boldkan apa sahaja keyword yang penting.So sila ambil serius ye.Sebab ia berkait dari satu entri ke satu entri(wah dah macam puzzle).Ya hidup ini ibarat menyelesaikan puzzle.


Ok,kembali kita untuk merungkai misteri dalam ber"blogging".Undang2 yang ke 9 "Always Bring Your Notebook,Always Bring Your Pen".Untuk menterjemahkan law yang ni tolong jangan terlalu lurus ye.Kalau terlalu lurus nanti senang kene tipu.Maksud dia bukannlah kita kena sentiasa bawak pen & notebook.Takkanlah kita pergi toilet pun nak kene bawak dua alatan perang ni.Ia satu perumpamaan yang bermaksud sebagai seorang penulis kita kena aware atau peka dan bersedia.Simple je.Nak jadi seorang blogger tolong lah peka apa yang berada disekeliling korang.



KENAPA perlu peka?Senang je untuk menulis la takkan untuk tido plak.Bila kita peka kita akan dapat banyak idea.Untuk mendapatkan hits yang tinggi korang kena peka dengan isu.Kalau korang perasan or pernah masuk Kak Jie punya blog korang dapat tau betapa pekanya dia dengan isu2.Tak caya pergi baca entri dia.So kalau korang nak berjaya blogging macam dia pastikan korang aware macam dia.Kenapa dia boleh tulis entri sehari sampai 3 or 4...Sebab dia peka.

Untuk dapatkan keyword yang best2 dalam penulisan, korang boleh guna GoogleTrend.Kat situ korang boleh check apa topik yang best2 kat malaysia & luar negara.Barula blog korang boleh dapat hits bila korang letak keyword.Mesti korang akan tanya saya "Bape Byk Hits Ko sampai nak Ajar Kitorang Plak".Hak2 hits saya tak byk pun tapi tak salahkan nak kongsi.Sebab tu saya tak publish traffik saya minggu lepas dan minggu ni sebab saya tengah tengok perkembangan dia dan tgh nak maintain.Amacam best tak alasan.Yang penting saya bersyukur dengan peningkatan traffik blog ni & saya sentiasa berterima kasih pada sifu2 saya yang turunkan ilmu.Sekarang faham tak?Kalau faham tolong amalkan eyh.Sebab penat saya tulis ni...hak2...

p/s :

- Kalau nak tau kisah selanjutnya pasal metafizik sila tunggu entri akan datang.Ala bersabar tu separuh dari iman(bukan eyriqazz ye...alamak terpecah lubang!!!)
- Doakan kejayaan saya hujung minggu ni.Kalau berjaya saya akan open table...Ni janji saya...
- Kontest akan menyusul tak lama lagai...Bersedia atau tidak bolos saja dinding kita!!!
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails