TIPS : UNDANG-UNDANG PENULIS 11


Hye guys,seperti yang dijanjikan saya nak sambung balik entri berkenaan dengan undang2 penulis.So entri kali ni saya nak share yang no 11.Alamak nak dekat habis dah.Maknanya saya kene cari idea baru untuk dikongsi next time.Tapi jangan takut.Pengalaman mengajar kita so kita gunakan lah pengalaman tersebut untuk berkongsi.



Untuk undang2 yang ke- 11 saya nak share pasal "Don't settle On Just One Style,Try Something New".Wah dalam maksud ayat ni.Bagi saya ayat ni memberitahu bahawa dalam penulisan kita tak sepatutnya tumpukan pada satu cara menulis je.Sebelum saya buat entri ni saya pergi blogwalk ke blog2 yang best2 macam redmummy,beautifulnara,forfeetnine,dan sixthseal. Korangpun tau yang blog diorang ni memang top.So apa yang saya dapat dalam blog diorang ialah diorang memperlbagaikan cara penulisan diorang.Ye memang simple tapi cara penyampai lain.

Dalam satu entry kita boleh mempelbagaikan cara penulisan dan dalam satu blog kita boleh mepelbagaikan entri.Contohnya kalau la kita tulis pasal personalkan jangan la asyik nak tulis pasal emo je.Takpun cerita harian yang sama.Sebagai contoh :

Isnin
9.00 am - sarapan
10.00 am- tulis entri
11.00 am - buat report kolej
12.00 pm - makan tengahari


Selasa
9.00 am - sarapan
10.00 am- tulis entri
11.00 am - buat report kolej
12.00 pm - makan tengahari

Rabu 

9.00 am - sarapan
10.00 am- tulis entri
11.00 am - buat report kolej
12.00 pm - makan tengahari


Apakata kalau kita ubah sikit :


Isnin
9.00 am - sarapan
10.00 am- tulis entri
11.00 am - buat report kolej
12.00 pm- makan tengahari


Selasa
9.00 am - Bincang pasal kawen
10.00 am- repair pc
11.00 am - blogwalking
12.00 - ngorat awek


Rabu
9.00 am - sarapan dengan awek russia
10.00 am- tulis entri sambil minum kopi
11.00 am - buat report kolej bersama awek russia
12.00 pm - makan tengahari dengan boss

Faham?kalau tak faham macam ni lah.Yang simplenya jangan tumpu pada satu topik je.Buat banyak sikit or pelbagaikan cara penulisan dan juga jenis2 entri kecuali kalau kita memang dah betul2 dapat niche yang sememangnya kita boleh buat traffik yang bagus contohnya macam Beautifulnara & Kak Ina KL. Yela kalau kita asyik2 tulis benda yang sama readers akan senang bosan dan dah tau apa yang korang akan tulis.So loyal readers akan berkurangan. Akibatnya korang tak dapat nak maintain visitors. 

Itu jelah kot untuk entri tips kali ni.So ingat yang paling penting jangan cedok entri orang sebab nanti jadi hal plak.Cuba buat tulisan sendiri sebab lagi seronok orang nak baca & readers mungkin akan lebih menghargaai dan menunggu entri korang.Tak caya try la buat.

p/s :
- Akhirnya isu plagiat dah settle.So it's not a big deal
- Thanx to readers yang selalu masuk blog ni ye...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails