TIPS : AUTOPLAY SONG...ANDA BLOGGING ATAU MAIN MYSPACE???


Hye morning guys...Semalam saya agak keletihan.Bukan letih sebab banyak kerja tapi letih memikirkan karenah boss.Saya jadi tak faham kenapa suka bagi task last2 minit.Adakah disebabkan kita punya kedudukan arahan harus dibuat tanpa menghiraukan perasaan.Tapi itu sudah lepas hari buku baru.Saya tetap seorang pekerja yang makan gaji dan berusaha menjadi seorang pekerja terbagus tanpa membodek.

Pagi2 ni saya ada something nak share pasal satu gadget yang kita sebagai blogger suka pasang tapi memberi kesan kepada blogger yang blogwalk.Bukan nak tunding jari tapi saya pun pernah buat kesalahan tu dan pernah ditegur oleh seorang reader yang baca blog saya ni.Gadget ni memang best tapi dia mungkin akan bagi effect negatif pada blog owner & blogger yang blogwalk.Gadnet tu adalah "Autoplay".

Hm,yes memang semua orang suka dengar muzik.Tapi adakah dalam blogging autoplay itu penting?Dulu sayapun pasang benda ni sebab best la dan boleh buat blog kita happenning.Tapi Kenapa saya buang?Jawapannya ialah :




1) PAGELOAD BLOG JADI LEMBAB

Korang perasan tak benda ni.Bila kita buat autoplay kat blog,kita nak buka blog ambil masa yang lama.Tak macam blog2 famous lain yang pageload dia tak seberat blog kita.Bila kita pasang autoplay song blog terpaksa ambil masa untuk tarik data lagu dari website autoplay tuh.So bila terpaksa mencari maka benda akan jadi lambat.Bila nak buka blog tu lambat reader yang kurang bersabar akan terus tekan satu button yang korangpun tak nak tau iaitu button x kat windows.hak3...so korang akan kerugian unique visitors.Rugi tak???


2) SAKIT,BINGIT DAN TAK SELESA

Sebagai seorang blogger kita kena fikir apa yang readers kita nak.Adakah kita tau autoplay song yang kita pakai tu readers kita suka or tak.Maybe kita suka RnB tapi ada dikalangan readers kita suka suka dengar dangdut.Kita pun tak tau.So bila kita letak autoplay song yang mana readers tak suka,Sama seperti akibat di atas readers akan tekan button x kat windows.So kurang lagi visitors. Rugi tak???




3) COMPUTER HANG

Kita kene fikir benda ni.Contohnya bila seseorang itu buat blogwalking.Adakah kelajuan komputer diorang sama macam orang lain.Ada readers yang pakai komputer pentium4,i5,i7 or maybe pentium 3(kat office la).So bayangkan kalau kita blogwalk buka sekali 6 tab(nak cepatla) dan semua blog yang dibuka tu pasang autoplay,korang dapat bayangkan tak apa yang jadi.Komputer yang slow akan hang(saya alami benda ni).So keadaan yang sama akan terjadi tapi kali ni bukan tekan button x tapi kene tutup komputer terus.So adakah anda terasa rugi?


4) READERS MEMANG DAH ADA PLAYLIST

Ok,apa maksudnya ayat di atas?Sonang yo...Macam saya,saya ada itune di komputer dan saya akan pasang setiap kali on pc.Jadi kalai blog tu pasang autoplay song maka akan mengganggu lagu yang saya pasang sebab akan berlayer2 la lagu.So akan ganggu emosi reader.Bila emosi readers terganggu maka...Lu fikirla sendiri...hak3...

Tu jela yang boleh saya rumuskan kesan2 autoplay song yang diletak pada blog.Benda yang saya alami sendiri dan saya pernah buat.Saya anggap ia adalah satu kesilapan saya sepanjang saya berblogging.Mungkin sebab tulah dulu traffik saya teruk sampai nak cecah 50 uniques pun susah.Satu lagi disebabkan saya buat entri ni atas pengalaman saya sendiri so tak payahla saya nak kasi backlink kat sapa2 dan kalau ada tersama ngan entri sesiapa harap mintak maaf tiada niat nak plagit entri ye sebab otak saya masih berfungsi dengan baik...hak3...

p/s :
- Actually benda ni terpulang la pada individu tu sendiri.Kalau korang rasa benda ni tak related ngan blog korang terpulang.
- Ni adalah nasihat atas pengalaman kalau korang tak nak ikutpun takpe...
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails