CULTURE : SETIAP ORANG PERLU ADA KEMAHIRAN KOMPUTER WALAUPUN DIA SEORANG CLEANER


Selamat tengah hari.Bean Moreno baru siap deal dengan contractor Unify untuk pemasangan HSBB di kolej ni.Contractor tu cakap senang je tapi bila saya tengok balik mak aiyh sakit otak jugaklah nak buat cabling fiber nig.Tapi apa yang bestnya ialah saya ada belajar banyak istilah baru dalam pendawaian elektrik.Hidup takkan pernah lari dari jumpa ilmu baru.Itulah yang dinamakan perjalanan hidup manusia.So sesiapa yang cakap dia takde belajar benda baru dalan hidup maksudnya dia menjalani kehidupan lembu yang mana asyik2 buat benda yang sama.Oooopss terkasar sikit ye pada permulaan entri (sebab amarah tengah naik ni)


Kenapa saya nak cerita pasal benda yang memang isu ni terlalu common.Korang rasa patut tak setiap manusia atau orang belajar sikit ilmu tentang komputer walaupun just pasang cable power ke CPU?Benda nampak mudah kan tapi itulah satu benda yang paling bodoh yang tak dapat dilakukan oleh insan yang memegang segulung MASTER.Gaya dan cara cerita memang gempak tapi benda sesimple ni pun tak tau.Patutkah saya respect pada insan yang berlagak ada MASTER tetapi teramat bodoh dalam kehidupan.Hoho...

Tadi pulak jadi kes di mana screen monitor jadi gelap.Gambar menjadi kabur.Pandangan semakin padam (hak3 ini lirik lagu Bean).Pasal benda ni pun berlari ke tempat saya dan tanya kenapa jadi macam tu?Siap nak tukar  monitor lain.Lalu saya dengan gaya macho (bercampur marah) saya pergi dan adjust contrast & brightness.Benda sesimple ni adik sedara saya darjah 4 pun tau nak buat.Tapi takpelah seperti tagline blog ni "Kekacakan Mengatasi Segala Rintangan".

So dari contoh yang saya bagi kat atas ternyatalah kita perlu ada knowledge pasal komputer.Tak perlulah nak pergi belajar pasal CSS or PHP.Belajar yang simple2 je.Microsoft Office pun cukuplah kan.Sebab apa kita ni bukan hidup dalam zaman Neolitik,dunia dah maju zaman dah berubah.Sekarang siapa yang buta IT memang takkan maju.Even nenek tua kat kampung sayapun dah tau buat dialer streamyx tau,hak3 (tipu je).Takkan komputer problem yang remeh2 pun nak serah pada dept IT.Kalau macam tu memang asyik kene tipu je dengan technician komputer.At least kalau kita ada knowledge kita tau lah yang kita tak kena tipu.
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails