KENAPA BAND INDON LAGI BEST DARI BAND MALAYSIA


Selamat malam,sekejap je dah pukul 9.Sekarang masa dah tak tunggu kita kejap je saya rasa umur saya dah 21 (ooops...).Saya tengah tunggu aiensepet balik sebab saya ada dua kerja satu hari.Siang menjadi IT support dan malam menjadi driver puan sri.hak3...Lepas baca entri sebelum ni mesti ramai yang cakap saya nak kipas Nuffnang.Owh tidak ye tuan2 & puan2.Bean Moreno tak tau pakai kipas2 Hang Lipo ni,saya terus pakai aircond Panasonic yang nyaman macam berada di dalam hutan.Kalau lah saya ni hebat kipas dah tentu sekali cash out RM15K tapi balik2 cashout Rm2..

Oklah biar saya tanya korang.Kalau diberi CD free antara Kumpulan Dewa 19 dan Kumpulan Newboyz mana yang korang ambil?Kalau tanya saya terus terang saya cakap saya akan ambil CD Dewa 19.Kenapa?Ok ni saya bagi pendapat saya kalau orang lain cakap lain itu bukan masalah saya.Bagi saya ada beberapa faktor yang menyebabkan band Malaysia kureng kalau nak dibangdingkan dengan band indon.

1) LIRIK

Kalau kita tengok band indon lirik dia memang macam kita pulak yang rasa.Padahal kadang2 dia tulis apa yang berlaku dalam diri dia.Lirik dia kita dapat nampak ikhlas dan bukan buat2.Kebanyakan band2 Malaysia buat lirik macam terpaksa buat.Mesej tak sampai kat pendengar.Macam buat lagu untuk duit je bukan untuk menghiburkan orang.

2) MELODI

Bila kita dengar je lagu indon melodi yang diorang buat memang menusuk kalbu.Kita dengar  banyak kalipun takkan bosan.kod2 gitar yang diorang susun memang teratur.Kira memang syoklah.Band Malaysia pulak buat melodi kebanyakannya serabut

3) LIRIK DAN MELODI TAK SYNCHRONIZE

Kebanyakan band Malaysia tak tau nak gabungkan irama dan lagu macam dah lupa pesanan P.Ramlee irama dan lagu tak dapat dipisahkan.Semua buat ikut dan je untuk keluarkan album.Muzik ke mana lirik ntah apa2. 

Entri ni bukan nak kondem.Cuma pendapat peribadi saya je.Tak bermaksud takde pemuzik ataupun penyanyi kat Malaysia.Apa yang saya maksudkan ialah kebanyakan.Bagi saya Malaysiapun ada band2 yang best macam Hujan,Bittersweet,Meet Uncle Hussein & Pesawat.Ramai jugak penyanyi2 yang best2 dan boleh buat lirik yang bagus macam Faizal Tahir & Aizat.Tapi bagi saya kan saya suka dengar lagu yang dicipta oleh Taja Meet Uncle Hussein (ni bukan sebab dia pakai nama papa saya ye).Lirik dia memang sampai dan mendalam.Kita kena dengar betul2 baru faham.

p/s :
- Kalau ditanya Liyana Jasmay boleh menyanyi ke tak.Saya akan kata pergi jelah dik berlakon...
- Lagu Wali Band pun walaupun ada unsur lawak tapi saya tak bosan dengar banyak kali
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails