TIPS : IDEA BEAN MORENO UNTUK BUAT ENTRI


Adus mengantuk pulak nak tunggu waktu balik.Biasalah orang makan gaji memang macam ni.lagi2 bila dah takde hati nak kerja dan akan berpindah.hoho...Bila perkataan yang start dengan huruf M di hadapan mula membelengui kepala otak syaitan mula menggoda lagi2 bila hari dah hujan.Wah amat seronok kalau dapat tidur dengan penghawa dingin Panasonic ni.

Entri Project Alpha dah submit harap2 tergolong dalam orang yang beriman...ooops terawal (fulamak Bean Moreno dah pandai pangkah perkataan lah).Saya tau korang kalau sehari tak dapat tips dari blog ni memang korang takkan masuk kan.Asal tengok je kat GB suterablogger keluar tips memang berduyun tiba.hak3 takde lah saya just gurau2 je.Oklah hari ni saya nak share macam mana nak buat entri selain daripada baca entri orang lain or surat khabar.

Biasanya kalau saya takde idea or memang orang cakap mati katak saya akan cuba buat entri dengan baca komen2 yang korang bagi untuk entri lepas.Ada jugak beberapa entri yang saya buat memang idea tu datang lepas baca komen untuk entri lepas2.Contohnya macam entri [ini].Saya dapat idea lepas dapat komen dari blogger nama dia Lumut.So kredit kat dia sebab tanpa komen dia memang saya ketandusan idea untuk tulis entri.

Persoalannya ialah adakah kita baca semua komen2 yang readers baca ataupun sekadar tengok je pastuh reply ntah apa2 ntah then buat tak tau.Kita kena fikir positif dan anggap semua komen adalah penting.Setiap orang ada pandangan dan perspektif (wah bahasa Astro Awani la plak) sendiri.Tak semestinya saya suka pakai Renoma semua orang pun akan pakai Renoma.Ada yang suka Crocodile dan mungkin juga ada yang suka Hush Puppies.So citarasa tak sama.Saya suka kalau ada komen yang memintak saya untuk mebetah.Komen yang boleh buat saya kepanasan untuk cari idea.

Dulu saya memang jenis ignore je komen2 readers dan jawab pun hanya untuk puaskan hati readers dan hati sendiri.Tapi lepas Hazzy kasi komen saya terfikir komen juga boleh generate idea.Ini satu benda yang memang kebanyakan kita terlepas pandang.Ini just apa yang saya fikirlah dan mungkin takkan sama dengan korang.Mungkin bagi korang komen dari blogger or readers lain tak penting.Kira takde apa sangatpun kan.Kalau dapat komen pun just simpan tanpa reply.Lepas tu bila loyal readers hilang baru nak cakap :

"Apa salahku,apa salah ibuku...Hidupku Dirundung pilu..."

So dalam blogging ni banyak benda or element yang korang kena pandang baru orang lain akan pandang korang.Kalau korang cakap tulis blog ni just saja2 dan takde niat LANGSUNG nak duit or traffik sila "ignore"kan entri ini.Lepas tu kat blog tu jangan lah sibuk2 letak iklan.Macam saya,takde pulak saya cakap tak nak duit just saya tak tumpu sangat.Dan bagi saya kalau korang cakap korang buat blog tak nak popularity langsung,sila jangan check traffik analytic kat Nuffnang tu.Sebab orang yang tak nak popularity tak kisah pasal traffik dia.Ada faham?

p/s :
- Mak aiyh entri cecah lantai pulak.Ni dah kene penyakit cikepal lah ni...hak3
- Tak balas komen umpama kita hantar SMS kat awek tapi awek tu tak reply so apa maksudnya?
Share

Korang Mesti Nak Baca Gak

Related Posts with Thumbnails